Het Institute of Social Studies (ISS) is op 31 maart tot de eerste winnaar van de nieuwe Oranje Loper Award uitgeroepen. De award is voor hogere onderwijsinstellingen die op een speciale wijze ervoor zorgen dat de aanloop naar de studie en/of de studietijd zelf zo soepel mogelijk verloopt voor internationale studenten.

De prijs werd uitgereikt tijdens het jaarcongres van de Nuffic (de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs). Bezoekers konden, na het zien van een vijf minuten durende presentatie van de instellingen, stemmen op de organisatie die naar hun mening het meeste deed voor het organiseren van een warm welkom voor de buitenlandse studenten. Martin Blok, de presentator van het ISS: “Het was niet mogelijk om alles in die presentatie te stoppen; ik moest me beperken tot de nieuwe en onderscheidende activiteiten. Zo hebben we het World School Project, waarbij onze studenten samen met Nederlandse scholieren Afrikaanse dorpen helpen bij hun ontwikkeling. Zo ontstaat een win-win-winsituatie”

Oneerlijke vergelijking

Kanshebbers waren het ISS, de TU Delft en de Universiteit van Tilburg. Zij waren door een onafhankelijke jury geselecteerd uit 21 inzendingen. Blok: “Eigenlijk is het geen eerlijke vergelijking tussen ons en de andere universitaire instellingen. We werken al 55 jaar met alleen buitenlandse studenten en kunnen ons hier volledig op focussen. Andere universiteiten zijn ‘net’ begonnen en moeten ook rekeninghouden met de integratie tussen de buitenlandse en Nederlandse studenten. Ik denk dat veel ervaringen gedeeld kunnen worden. Deze prijs stimuleert de vraag hoe je met buitenlandse studenten omgaat. Zij verlaten tenslotte huis en haard om te komen studeren en komen in een, voor hun, vreemde omgeving terecht.”

Diepgang

Het ISS, vanaf juli een onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, kreeg de prijs voor het diepgaande integratieprogramma. Al meer dan 11.000 studenten, voornamelijk uit ontwikkelingslanden, werden bij de organisatie opgeleid tot master- of PhD-niveau. Het traject kent veel diepgang op onderwerpen als sociale integratie en culturele activiteiten. Blok geeft een voorbeeld: “We zorgen niet alleen voor een goede introductie van studenten, maar we zorgen ook voor een debriefing als ze weer terugkeren naar hun moederland. Het is na alle ervaringen hier een omgekeerde cultuurshock om weer thuis te komen. Maar nu we deze prijs hebben gekregen, gaan we zeker niet op onze lauweren rusten. Studenten zijn veeleisender geworden op het gebied van service nu we niet alleen studenten met een beurs hebben maar ook zelf betalenden. We zijn hard op weg, maar we staan altijd open voor verbetering.” JR