Is Facebook verkeerd bezig?
Facebook is de laatste tijd nogal in opspraak. Niet alleen komt de film ‘The Social Network’ deze week uit in Nederland, ook is er kritiek op het privacybeleid van Facebook. De netwerksite werkt namelijk met een ‘Instant Personalization’, waardoor persoonlijke informatie aan derden wordt doorgegeven voor advertentiedoeleinden. Wat vinden EUR-studenten hier van?
Sander Everaert, derdejaars student Rechtsgeleerdheid
“Zelf ben ik niet actief op Facebook, omdat ik er niet van houd om mezelf te profileren via het internet. Ik vind niet dat Facebook moet stoppen met het doorgeven van privacygegevens. Het is namelijk een bedrijf en commercieel gezien is het een slimme zet. Vooral voor de adverteerders is het logisch en goed, zij kunnen de boodschap nu specifieker overbrengen.
Of ik het ethisch vind? Dat is nogal een lastige vraag. Naar mijn mening stemmen gebruikers er zelf mee in. Facebook is een site waar je jezelf blootgeeft: je zet gegevens en feiten van jezelf op internet. Hiervan moet je dan ook de gevolgen hiervan dragen, namelijk dat deze gegevens worden gebruikt. Het grootste probleem ligt bij het feit dat mensen niet doorhebben dat Facebook een bedrijf is. Ze zien het slechts als een netwerksite.”
Odilia van Wassenaar, eerstejaars student IBA
“Ja ik ben zelf heel actief op Facebook. En ik vind dat Facebook te ver gaat, nu ze privacygegevens doorgeven aan derden. Ik heb hiervoor zelf nooit toestemming gegeven. Bovendien is Facebook voor de één om dingen te delen en voor de ander alleen om te bekijken. Daarom vind ik ook dat Facebook er mee moet stoppen.
Aan de andere kanr vind ik het wel normaal als bedrijven via Facebook mogelijke werknemers screenen. Hier houd ik ook rekening mee, door bepaalde dingen alleen zichtbaar te maken voor mijn familie. Dit sluit aan bij de bedoeling van Facebook, het bekijken van wat de mensen delen. En wat als adverteerders dit dan doen? Dat is geen probleem, zolang Facebook er maar niet in bemiddelt.”
Ilona van Oost, tweedejaars studente BMG
“Tot op een bepaalde hoogte mogen ze mijn gegevens gebruiken. Een grens is voor mij de zogenaamde ‘Instant Personalization’. Als gegevens gebruikt worden voor een onderzoek heb ik er minder moeite mee. Bijvoorbeeld om te onderzoeken welke leeftijdscategorieën, nationaliteiten etc. Facebook gebruiken en in welke mate.
Daarbij is er ook een gedeelte eigen verantwoording. Zo heb ik mijn woonplaats of telefoonnummer niet op Facebook geregistreerd. Je moet er altijd rekening mee houden dat mensen bij deze gegevens kunnen. Dus in dat opzicht vind ik niet dat de hele fout bij Facebook ligt. Wat wel kwalijk is, is dat ze er niet duidelijk over zijn geweest. Bijna niemand weet dat Facebook dit kan doen en ook doet. Door een waarschuwing te geven, of door heel duidelijk om toestemming te vragen, worden gebruikers hier meer van bewust.” JV