Will herhaalde steeds weer één woord om het stuk te omschrijven: obsessie. “Een verhaal over obsessie. Met de sport, met perfectie, met de glitter and glamour van de bokswereld, en met het spektakel van het drama.” Voor de student aan het Erasmus University College is het project een combinatie van zijn passie voor toneelschrijven en vechtsporten. “Ik boks al zeven jaar, dus ik voel me heel comfortabel bij het maken van een stuk waarin boksen centraal staat.”

Inspiratie

Voor Will voelde het maken van zijn eigen toneelstuk als ‘een samenloop van gunstige omstandigheden’. “Ik heb gewerkt aan mijn schrijfvaardigheid, geleerd van eerdere ervaringen en via mijn netwerk financiering geregeld.” Hij is geen onbekende in de theaterwereld. “Ik heb opgetreden tijdens de EUR Open Stage Nights met mijn gedichten, wat uiteindelijk leidde tot mijn benoeming als campusdichter.”

Will Makin_glovesoff_euc_play theater_boxing_boksen_rehearsel2_12.5.25_Tyna Le
Het stuk bevat een choreografie voor een volledige bokswedstrijd. Beeld door: Tyna Le

Wat was de inspiratie voor Gloves Off? Will noemt Waiting for Godot, een toneelstuk uit 1952 van Samuel Beckett, als voornaamste bron. Hoewel het niets met boksen te maken heeft, wilde hij de repetitieve aard van het ‘absurde en surrealistische theaterstuk’terug laten komen in de herhaalde trainingen voor het gevecht. Daarnaast haalden Will en zijn team esthetische inspiratie uit klassieke boks films als Rocky en Creed. Een deel van het stuk bestaat uit de choreografie van een complete bokswedstrijd . “Van opkomst tot aankondigingen, een persconferentie en uiteindelijk het gevecht zelf op het toneel”, legt Will uit. Het doel is om ‘het publiek erbij te betrekken en hen het gevoel te geven dat ze een extra personage zijn’.

Gigantisch bot

Hoewel hij ervaring heeft met theater, was het regisseren van zijn eigen stuk nieuw terrein voor Will. “Ik was terug in Kaapstad en had opeens alle tijd om te schrijven, wat me een beetje gek maakte.” Voor hem voelde het als ‘knagen aan een gigantisch bot van een verhaal om het tot leven te brengen’.

Tijdens dat proces kreeg hij hulp van zijn vriend Alex, die het script samen met hem kritisch doornam. “We hadden lange telefoongesprekken en werkten regelmatig samen, zin voor zin, tot in de kleinste details, om het verhaal af te maken.”

Will Makin_glovesoff_euc_play theater_boxing_boksen_rehearsel3_12.5.25_Tyna Le
Will als Billy Buccaneer. Beeld door: Tyna Le

Billy Buccaneer

Will stak veel uren in wat hij zijn ‘perfecte project’ noemt. Zijn personage Billy Buccaneer draagt dan ook trekken van hemzelf. “Billy is een bijnaam die mijn ouders voor me gebruiken, en mijn beste vriend in Kaapstad heet Joe. Dat heb ik in het stuk verwerkt.” Toch is Billy volgens hem geen alter ego. “Hij heeft zijn eigen leven, geboorteplaats, vrouw, familie, vrienden, hobby’s en talenten, die deels op mij kunnen lijken, maar ook op anderen.”

Het vermogen om personages en verhalen herkenbaar te maken voor een breder publiek, was een van de belangrijkste doelen van Will en zijn team. “We wilden een ervaring creëren waarin het publiek zich volledig ondergedompeld voelt in de wereld van Gloves Off, alsof ze echt deel uitmaken van het spektakel.”

Will hoopt dat het publiek ‘geboeid en geraakt’ blijft door het stuk. “Ik wil dat mensen erover napraten: hoe het ze laat voelen en aan het denken zet. Het stuk moet een blijvend effect hebben, zodat mensen het verhaal opnieuw tot leven brengen in gesprekken, of dat nu met een glimlach of een frons is.”

Will Makin campus poet 1.2024_EM

Lees de campusgedichten van Will Makin

Campusdichter Will Makin: Homecoming

Will Makin schrijft iedere maand een gedicht voor Erasmus Magazine. In Homecoming vertelt…