Het verkeer rondom de universiteit staat steeds vaker vast. De oprit naar de A16 en de Westzeedijk naast het Erasmus MC zijn al jaren befaamde fileplekken. Sinds de afsluiting van de oprit Prins Alexander op de A16 staat het verkeer vaak al tot diep in Kralingen vast. Student ‘F.’ moet elke dag over de Van Brienenoordbrug. “Hoe ik ook reis, met de auto of met de bus, ik zit altijd in de file op de A16.”
Eerder beginnen en eerder naar huis
Medewerker Mariëtte vindt de steeds grotere drukte ‘echt irritant’. “Wanneer je de parkeergarage aan de zijde van de Kralingse Zoom uitrijdt, sta je gelijk in de file! Van de universiteit tot aan de afslag van Feijenoord op de A16 doe ik soms wel driekwartier in plaats van de normale vijf minuten”, vertelt ze.
Mariëtte probeert daarom eerder naar huis te gaan, meestal rond 16 uur. “Maar als ik merk dat het een drukke spits wordt, vertrek ik zelfs al om 15 uur en werk ik thuis nog een paar uurtjes verder”, zegt ze.
Hetzelfde doet medewerker Alwin. Hij start zijn werkdag op de campus om 7 uur en gaat rond 15 uur richting huis om het laatste uurtje vanuit huis te werken. “Zo voorkom ik meestal vertraging door file”, vertelt hij.
Doorwerken
Medewerker Judith woont niet in de buurt en het openbaar vervoer is geen optie vanwege het ontbreken van een treinverbinding. Normaal gesproken doet ze er van deur tot deur veertig minuten over met de auto. “Maar als er file is doe ik er vaak zo’n anderhalf uur over.” Daarom reist ze zo veel mogelijk voor en na het spitsuur. “Dit betekent dat ik in de ochtend al om 06.15 uur van huis vertrek en in de avond om 18.45 uur weer naar huis rijd”, vertelt ze. “Ik werk liever door dan dat ik in de file sta.” Ze werkt twee dagen op de campus en de rest van de week werkt ze vanuit huis.
Slechte inrichting
De inrichting rond de universiteit laat veel te wensen over, zegt medewerker Peter. Zowel de kruising van Burgemeester Oudlaan als de aansluiting van Kralingse Zoom naar Abram van Rijckevorselweg is volgens hem ‘dramatisch’. “Te veel verkeer, te weinig ruimte. De stoplichten vertragen de verkeersstroom heel erg. Het is vaak sneller om richting De Esch te rijden, daar te keren en vanaf de andere kant de Abram van Rijckevorselweg op te gaan”, vertelt hij.
Daar kan de universiteit niet veel aan doen, beseft hij. “Maar wat misschien wel kan, is een aanpassing aan de aansluiting op de Burgemeester Oudlaan. De bochten naar de Plaza-parkeergarage zijn krap en door het hoogteverschil is het onoverzichtelijk voor automobilisten. Het ‘klimmetje’ richting de Thomas Morelaan is steil, zeker voor menig fietser, en veel te smal.”
Luchtkwaliteit en mentale gezondheid
“Het is gek dat de universiteit het geen probleem vindt dat ze zich naast zo’n drukke weg bevindt”, zegt een medewerker. “Ik zie elke dag studenten de vierbaansweg oversteken, dwars door het verkeer rennen om de tram te halen of risico’s nemen bij de verkeerslichten. En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen voor de luchtkwaliteit.”
Ook de drukte op en rondom de campus heeft gevolgen op mentale gezondheid en studieresultaten, vertelt een student. “Ik studeer met een functiebeperking en raak makkelijk overprikkeld. Dit is het eerste jaar dat ik fysiek les krijg en de switch van online naar fysiek is mij eigenlijk te groot. Het openbaar vervoer zit óók buiten de spits propvol of staat vast. Daarnaast is campus ontzettend druk en onoverzichtelijk.”
Toch wel werken op locatie
Een medewerker kiest er door verkeersdrukte bewust voor om alleen op woensdag en vrijdag op de campus te werken. “De file is erger geworden in de laatste vijftien jaar. Ik zie het echt niet zitten om drie uur per dag in de file te staan.” Judith is het daarmee eens. “Zulke lange dagen leggen ook extra druk op je privéleven.”
Voor Mariëtte is het verkeer geen reden om vaker thuis te werken. “Ik vind het op locatie nog altijd leuker. Maar soms is het wel taai, al die files. Gelukkig zijn de drukste maanden, november tot en met maart, weer achter de rug en komen de ietwat rustigere maanden er weer aan.”
Oplossing
“De enige oplossing is minder auto’s”, stelt een medewerker. “De universiteit moet mensen ontmoedigen om met de auto te komen. Verder moet de EUR bij de gemeente lobbyen voor een langzamere, veiligere weg rondom Woudestein. Het is wetenschappelijk bewezen dat dat minder wegen tot minder verkeer leiden, dus die moeten we toepassen als we files willen verminderen.”
Als dichtbij (19 km) wonende e-fietser zie ik dagelijks dat dit met name een gedragsprobleem is:
– grote voertuigen met 1 persoon erin, – allemaal tegelijk naar huis, – liever smartphone staren dan aansluiten op de voorligger. De file maken zij zelf. Inmiddels is voldoende vaak statistisch aangetoond dat meer rijbanen leiden tot dat mensen verder van hun werk gaan wonen en de auto pakken, zodat de verkeersdrukte weer toeneemt tot het oude niveau. Intussen hopen dat een ander het gaat oplossen. In feite is de huidige auto onderdeel van het probleem en niet onderdeel van de oplossing. Te groot voor de bezetting en veel te primitief voor de verkeersveiligheid.
Overweeg openbaar vervoer en vouwfiets. Ook druk, en duur, omdat je als reiziger ineens wel BTW moet betalen, dat zijn politieke keuzes. Ander alternatief is te kiezen uit “alles dat op het fietspad mag”. Zo rijd ik persoonlijk altijd filevrij en ook nog verkeerslichtluw.
Studiemateriaal: https://www.goodreads.com/book/show/58745510-movement
Het enige dat de universiteit kan doen is: dichter bij Rotterdam Centraal Station zitten. Vergelijk de bereikbaarheid van de EUR maar eens met die van TU/Delft en de Universiteit Leiden.
Reageren niet meer mogelijk.