Met hulp van Erasmus Sport, dat ruim tachtig sporters helpt hun sportcarrière te combineren met hun studie, begon Nick (18) aan zijn opleiding Bedrijfskunde, met als doel een eigen bedrijf te beginnen. Voorlopig wil hij echter vooral hogerop komen in de wereld van de autosport.

Van karting naar wereldbekende racecircuits

Net als de meeste coureurs begon Nick met karten en doorliep hij gaandeweg de diverse klassen. “Ik begon met karten toen ik tien was. Dat was op overdekte banen en niet echt in competitieverband, maar je leert er de ideale lijnen rijden. Uiteindelijk hebben we met een team met eigen karts zes jaar lang professioneel gereden op buitenbanen.”

Na zijn succes met karten, waaronder in internationale races zoals de European Series, World Finals en het gewonnen GK4 senior kart kampioenschap in 2021, besloot Nick de overstap naar de autosport te maken. Momenteel rijdt hij in de GT4-klasse.

De diverse klassen

Verschillende kampioenschappen worden in verschillende wagens verreden; in de hogere klassen worden snellere wagens gebruikt. “Je hebt wagens met open wielen zoals bij de Formule 1 en je hebt GT-wagens. GT-wagens zijn minder gericht op factoren als downforce zoals bij de Formule 1, ze hebben meer weg van gewone auto’s. Bij GT4-wagens zijn factoren als motorvermogen, snelheid en gewicht meer van belang. Ze zijn trager en zwaarder dan wagens met open wielen. Mijn team en ik gaan nu naar de GT3-klasse en die wagens zijn lichter en agressiever.”

Voor het team ‘PG Motorsport’, gesponsord door McDonald’s, neemt Nick momenteel deel aan de Porsche Sprint Challenge Benelux. Volgend jaar gaat hij racen in de meer geavanceerde wagens in de Porsche GT3 Cup-serie, en hij is niet van plan om het daarbij te laten. “Ik wil hogerop komen door races te winnen. Dan krijg ik meer sponsors, word ik bekender en kan ik in competitievere wedstrijden rijden”, vertelt Nick.

erasmussport_nickho_racing_Porsche Sprint Challenge Benelux
Beeld door: Porsche Sprint Challenge Benelux

Voorbereiding op races

De voorbereiding op competitief racen wijkt af van de gangbare training bij populaire sporten zoals voetbal en basketbal, waarbij zeer intensief op atletisch vermogen wordt getraind. Uiteraard vereist sport altijd een goede lichamelijke conditie, die Nick onderhoudt door te rennen.

Maar coureurs als Nick gebruiken andere methoden om scherp te blijven voor races. “Rijden op circuits is duur en deze zijn niet vaak beschikbaar, want er worden veel kampioenschappen verreden. Ik moet zo goed mogelijk voorbereid zijn voor een race, dus dat doe ik door te trainen op de racesimulator. Ik zit thuis elke dag achter mijn simulator om spiergeheugen op te bouwen.”

Druk gaat samen met plezier

Net als bij de meeste sporten is er druk. Dit is iets wat Nick zeker ook niet vreemd is in de autosport. “Er gaat veel geld om in deze sport en je team rekent op je”, zo stelt hij. “Normaal heb je één ronde om een echt goede rondetijd neer te zetten, en daar gaan de concurrenten ook voor.”

Toch gaat Nick graag de uitdaging aan, bekijkt hij alles van de positieve kant, en probeert hij altijd de best mogelijke rondetijd te behalen. Samen met zijn team van technici en coaches hunkert hij ook naar de adrenaline van de autosport. “Het geeft een kick als je meer dan 200 kilometer per uur rijdt, op twee centimeter afstand van je rivalen. Het is close racing en het moet fair blijven, maar het is ook erg leuk.”

erasmussport_nickho_wouterboerekamps_PG Motorsport
Beeld door: PG Motorsport

Verduurzaming

Op sporten zoals de autosport is kritiek geuit vanwege de aard ervan: het gaat om snelle auto’s die veel brandstof verbruiken en dus veel kooldioxide uitstoten. In de autosportwereld zijn inmiddels echter ook verduurzamingsinitiatieven geïntroduceerd, waarvan Nick de effecten al ziet. “Duurzaamheid is zeker belangrijk en onze wagens worden ook duurzamer ontwikkeld. Zo is de GT4E-wagen volledig elektrisch, dus dat is een mooie ontwikkeling.”

Hoewel hij zich bewust is van het onderwerp, houdt hij gewoon nog steeds van het gevoel en het geluid van een snelle racewagen. “Als ik niet aan de klimaatverandering denk, geef ik de voorkeur aan het geluid van een benzinemotor. Maar als we moeten overstappen op elektrisch, dan begrijp ik dat wel!”

Lees meer

Voetbalclubs geven miljarden uit: ‘Is dat houdbaar? Misschien niet, maar er komt voorlopig nog geen einde aan’

Deze zomer werden voor voetballers recordbedragen neergeteld. Sporteconoom Thomas Peeters…