“Wil je het hart openknippen?”, vraagt promovenda Tessa de Vries aan drie leerlingen in een lab op de zevende verdieping van het Erasmus MC. Voor hen staan op petrischalen drie varkensharten tussen de ijsblokjes. De harten heeft De Vries vanochtend vroeg zelf gehaald bij een slachthuis.

Een leerling pakt een schaar. Met een hand houdt ze het hart vast en met de andere hand knipt ze het voorzichtig open. “Jemig, ik moet wennen aan de textuur, het is een beetje glibberig”, zegt ze. Jos van der Geest, hoofd van de Junior Med School, loopt op dat moment achter hen langs. “Gaat het goed?”, vraagt hij. “Patiënt overleefd?” De leerling, lachend: “Nou, waarschijnlijk niet.”
Leerlingen enthousiasmeren

De leerlingen volgen het programma Junior Med School, een pre-universiteitsprogramma voor vwo-scholieren die interesse hebben in geneeskunde en medisch wetenschappelijk onderzoek. “We organiseren het om ze warm te maken voor opleiding Geneeskunde. Als je goede scholieren wil, dan moet je ze binden aan Rotterdam”, vertelt Van der Geest. Samen met Antoinette Maassen van den Brink is hij het hoofd van de Junior Med School.
De leerlingen gaan na de zomer naar het vijfde jaar van het vwo en volgen een jaar lang een intensief programma bij het Erasmus MC: tien volle lesdagen tijdens de zomervakantie, tien lesdagen gedurende het schooljaar en vier weken stage aan het eind van het traject in de volgende zomer.
Ook een feest voor docenten
Het programma krijgt elk jaar ruim tweehonderd aanmeldingen voor 24 plekken die beschikbaar zijn. Veel deelnemers gaan vervolgens Geneeskunde studeren in Rotterdam. “Dus binnen de opleiding heb je elk jaar twintig eerstejaars die de weg kennen, en kennis delen met medestudenten”, vertelt Maassen van den Brink.

Ook voor docenten is het programma een feest, voegt Van der Geest eraan toe. “Het zijn enthousiaste en gemotiveerde leerlingen, dus het is leuk lesgeven.” Maassen van den Brink beaamt dat. “Ik ben vaak verbaasd over hun scherpzinnigheid. Vanochtend hadden we het over geneesmiddelen gehad en ze vroegen van alles over de veiligheid en de mogelijkheid ervan. Ze nemen alles op als een spons.”
Op een camping

De leerlingen komen uit heel Nederland. Eyas uit Tilburg verblijft tijdens het programma bij een docent. “Mijn ouders brachten mij met de auto naar Rotterdam en ze moesten de hele dag wachten totdat ik klaar was”, vertelt hij. Op een gegeven moment vroeg Eyas aan een docent om advies voor een betaalbare verblijfsplek. “Hij zei: Oh, ik heb nog een tuinhuisje dat je kan gebruiken als je het wil.” Dus daar slaapt hij nu.
Ook leerling Mare woont niet in de buurt. Ze komt uit Eersel, een dorp vlak bij Eindhoven. “Mijn familie en ik staan op een camping bij de Oude Maas zodat ik dit programma kan volgen zonder veel te lange reistijd”, vertelt ze. Vanaf de camping fietst ze drie kwartier naar het Erasmus MC.
Vriendengroep vormen
De lessen en de demonstraties die ze in laboratoria krijgen vinden de vwo’ers indrukwekkend. “Vooral het bezoek bij de snijzaal vond ik bijzonder”, zegt Lianne. “We mochten de lichamen bekijken en de botten aanraken. Die kans krijg je normaal gesproken niet als scholier.”

Tussen de lange dagen door maken de leerlingen plezier met elkaar. “Vorige week zijn we met zijn allen naar een pizzatent gegaan. Dat was heel gezellig!”, vertelt leerling Annika. “We kenden elkaar hiervoor niet, maar je merkt wel dat je elkaar binnen zo’n korte tijd goed leert kennen.” Zelf raakt ze gehecht aan een paar meiden uit de klas. “Het is niet zo dat we bewust een vriendengroep vormen, maar omdat we dezelfde interesse hebben, gaat het heel makkelijk.”
Ook al vinden ze geneeskunde allemaal leuk, praat de vriendengroep ook over andere leuke onderwerpen, zoals de nieuwe Barbiefilm. “We hebben besproken hoe de film onze samenleving een spiegel voorhoudt. Wij vonden het een mooie film!”, vertelt leerling Shanya.
Onderzoek in het lab

Alex en Jason zitten in het zesde jaar vwo en lopen stage op de afdeling Farmacologie om hun programma af te ronden. Hun onderzoek gaat over het effect van het medicijn colchicine op het hart- en vaatstelsel. “Dit apparaat registreert de samentrekking van de vaten”, licht Alex toe. “Hier kun je zien hoe hard de vaten samentrekken na het toedienen van het medicijn.” Hij wijst naar de grafiek op het papier uit de machine.
Het resultaat van het onderzoek kunnen ze inleveren op school als profielwerkstuk. “Terugkijkend heb ik zo veel geleerd van dit programma”, vertelt Jason. “Vroeger wilde ik aan de VU studeren, maar nu vind ik Erasmus MC geweldig!”
De JMS is al sinds 2006 een van de leukste onderwijsprogramma’s van het Erasmus MC. Ik ben trots op alle leerlingen enook alle docenten, stagebegeleiders en ondersteuners die dit programma tot een succes maken. Samen leren we meer! ❤️
Reageren niet meer mogelijk.