Het tramnetwerk van Rotterdam wordt de komende jaren omgegooid. Een van de aanpassingen is het inkorten van tramlijn 7, die tussen Rotterdam Centraal en de universiteit rijdt. Na de aanpassing zal tram 7 stoppen in Crooswijk en niet meer door Kralingen rijden. Volgens de gemeente reizen op het traject te weinig mensen met de tram. Vanuit de Bewonersvereniging Kralingen-Oost (BKO) is een petitie opgezet om de tram te behouden. Ook reizigers bij de tramhalte bij de universiteit zijn ontevreden. Ongeacht of ze er zelf nog mee te maken krijgen, zien studenten en medewerkers de aanpassing niet zitten.
Afhankelijk van de tram
“Verschrikkelijk, wie bedenkt dat?” Marijke Poppelaars, secretaresse bij de afdeling Juridische Zaken, is niet te spreken over het inkorten van de tramlijn. Ze neemt twee keer per week het OV van Hellevoetsluis naar de campus. “Als de tram verdwijnt moet ik bij Oostplein overstappen en nog een stuk extra wandelen. Met goed weer is dat niet erg, maar dat is niet altijd het geval.” Ze ziet de tram als een belangrijke manier voor studenten en medewerkers om om de universiteit te komen. “Ik ga de petitie ondertekenen.”
Joris Elderson (21, Rechten) heeft niet het idee dat er weinig passagiers in tram 7 zitten. “Als het echt zo weinig mensen zijn die deze tram pakken snap ik het, maar dat idee heb ik niet.” Zelf komt hij twee à drie keer per week naar de campus en is hij redelijk afhankelijk van de tram. “Ik fiets naar de Meent en dan pak ik de tram naar de universiteit. Ik zou het hele stuk kunnen fietsen, maar dat is net te ver dus dat doe ik liever niet.”
Hannah (21, International Business Administration) neemt normaal gesproken zelden de tram, maar kan nu door een verwonding niet door de regen fietsen. “Dat deze optie wegvalt is vervelend. Stel, je fiets is kapot of gestolen, dan is het fijn om nog met de tram te kunnen.”
Zwartrijden
Yazan Marashdeh (20, International Bachelor of Economics and Business Economics) vraagt zich af of de gemeenteraad wel een goed beeld heeft van hoeveel de tram daadwerkelijk wordt gebruikt: “Het is een studentenlijn, dus veel mensen checken niet in. Misschien weten ze niet hoeveel mensen deze tram echt nemen.” Hij zit er zelf bijna dagelijks in en rijdt regelmatig zwart: “Ik check alleen in als ik zie dat er wordt gecontroleerd.” Yazan denkt dat hij minder naar de campus zou komen als er geen tram was en vindt het een groot gemis: “Ik vind de tram fijn en ik zie het nut er niet van in om die weg te halen. De tramlijn ligt er al, hoeveel geld kunnen ze nou werkelijk besparen?”
“Het is gewoon een doodordinaire bezuinigingsmaatregel”, stelt Bernard Kats, secretaris van de BKO, “en dat in een tijd dat de stad groeit en vergrijst.” Kats hekelt het rendementsdenken van de gemeente: “Dat werkt niet bij het openbaar vervoer, het OV heeft een nutsfunctie.”
Makkelijk wegbezuinigd
De gemeente wil de trams vervangen door bussen, maar daar voelt Kats weinig voor, met name vanwege mensen die slecht ter been zijn: “Probeer maar eens met een rollator de bus in te komen.” Met het vervangen van de tram door een bus vreest zijn vereniging voor de toekomst van het openbaar vervoer in Kralingen. Bussen worden namelijk makkelijk wegbezuinigd: “Dat is dan zo gebeurd natuurlijk. Als ook weinig mensen in die bus stappen zeg je zo: ‘We stoppen ermee’.” De metro is volgens de bewonersvereniging ook geen alternatief, omdat er maar één metrostation bereikbaar is in Kralingen, station Voorschoterlaan.
De gemeente meent dat het verwijderen van de tramrails de verkeersveiligheid voor fietsers zal verbeteren, doordat ongelukken met trams worden voorkomen en er snelheidsdrempels kunnen worden aangelegd. Maar de BKO is sceptisch: de bewonersvereniging vreest dat er op de Oudedijk en de ’s Gravenweg een racebaan ontstaat. “Een tram vertraagt een beetje en haalt de snelheid uit het verkeer”, zegt Kats. Volgens hem zijn de plannen ondeugdelijk. “Wij snappen het niet helemaal. Je gaat toch niet een tramlijn die er al 130 jaar ligt weghalen?”
Student Yazan Marashdeh geeft in het artikel aan regelmatig zwart te rijden, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar juist door dit gedrag wordt een mooie tramlijn nog minder rendabel. Klaag dan alsjeblieft niet als de lijn wordt ingekort.
Dat je zwart rijden normaal vindt, dat is echt treurig. Het is een dienstverlening en daar moet je gewoon voor betalen. Het slaat nergens op dat je je zo opstelt.
En wat betreft het wandelen vanaf Oostplein naar de EUR, dit is niet nodig op het Oostplein zit het metrostation. Je kan gewoon naar Kralingse Zoom reizen en als je niet wilt/kan lopen, ga je verder met de bus, die stopt voor de deur van de EUR. Er is echt een alternatief.
Vanaf Oostplein rijdt ook tram 24 en 21, uitstappen halte Excelsior of de halte erna en is dan heel klein stukje lopen tot de EUR.
Mogelijkheden zat.
En ja, gewoon inchecken en dus betalen. Daarmee weet men dat de lijn wel intensiever gebruikt wordt.
Het zou mij niet verbazen wanneer er in 21 en 24 ook regelmatig niet ingecheckt wordt.
Is er wel rekening gehouden met mensen in een rolstoel die op onze campus moeten zijn? Om bij tram 21/24 te komen moet je een trap nemen . Tenzij er nu verwacht wordt dat mensen met een rolstoel tussen de racende scooters op het fietspad gaan rollen.
Tram 7 mag niet weg uit kralingen anders kan ik nooit meer naar mijn werk
Reageren niet meer mogelijk.