Met hun onderneming Pins & Needles willen Ekatherina Alexeievna Malokhvei (26), Gabriel Sanchez Guerra (26) en Giulia Aldrighetti (25) iets doen aan textielverspilling en studenten aanmoedigen hun oude kleding te verstellen in plaats van nieuwe te kopen.

“Mensen gooien vaak kleren weg waar ze dol op zijn maar waar een gat in zit, of ze kopen een vintage kledingstuk niet omdat er een knoop los zit”, vertelt Ekatherina. Ze bieden studenten een reparatieservice aan in Rotterdam waarbij ze de kleren komen ophalen en weer terugbrengen.

Hoe het werkt

Het is heel millennial-vriendelijk: studenten sturen via Whatsapp of een dm gewoon een foto van hun beschadigde kleding naar Pins & Needles en ontvangen vervolgens een kostenvoorstel. “De reparatie zelf is 55 procent goedkoper dan bij een gemiddelde kleermaker en het tarief voor ophalen en terugbrengen is marktconform”, legt Ekatherina uit.

Als klanten het bedrijfje inschakelen worden hun kleren opgehaald, gerepareerd en weer teruggebracht. Studenten kunnen de kleren ook afgeven bij de Sustainability Hub. De drie alumni repareren de kleding niet zelf maar werken samen met twee kleermakers. Het ophalen en terugbrengen van de kleren doen ze zelf. Voorlopig is woensdag de ophaaldag; zaterdag worden ze weer bezorgd.

Katja Malokhvei Pins Needles 2 – Thanh Nguyen
Het herstelproces. Beeld door: Thanh Nguyen

Hoe het begon

Toen ze een groepsproject hadden afgerond voor hun master in management, realiseerden de drie oprichters zich dat ze goed samenwerken als team. De avond waarop de kiem van het bedrijf werd gelegd, staat Gabriel nog helder voor de geest: “Bij een glas wijn zaten we te denken ‘we moeten echt iets gaan doen… Wat zullen we gaan doen?’” Omdat ze alle drie geïnteresseerd waren in vintage mode besloten ze eens te praten met mensen die in vintage stores werken om te kijken tegen welke problemen je zoal aanloopt.

Ekatherina legt uit wat hun aanpak was bij het vinden van een bedrijfsconcept: “We gingen erheen met een open instelling en zonder vastomlijnd doel; je stelt dan andere vragen dan wanneer je komt met al een idee in je hoofd.”

Before_after pants Pins Needles – Katja Malokhvei
Een voor en na voor een gerepareerde broek. Beeld door: Katja Malokhvei

Wat ze aantroffen was een probleem dat verband hield met textielafval. Uit hun onderzoek in vintage stores en uit gesprekken met studenten bleek dat ze meestal geen vintage kleding kopen als er iets kleins aan mankeert, zoals een loszittende knoop of een losse draad. En als iets aan hun eigen kleren stuk is, gooien ze die weg in plaats van ze te repareren.

“We willen een mentaliteitsverandering teweegbrengen. Het idee dat dat je kleding kunt repareren, komt bij veel mensen niet eens op. Naar de kleermaker gaan is niet sexy. Liever kopen ze gewoon iets nieuws”, legt Ekatherina uit. En zo werd het idee geboren om een reparatieservice te beginnen. “Zakelijke kansen zijn er meer dan genoeg, maar voor ons was het belangrijk om een positieve impact te maken.”

“Wat ons motiveert”, aldus Gabriel, “is dat we een probleem oplossen waar studenten mee kampen en tegelijkertijd duurzaamheid promoten”.

Geldsmijterij

Hoewel Pins & Needles pas begin volgend jaar officieel de deuren opent, vindt vrijdag van 4 tot 6 een informele opening plaats bij de Erasmus Sustainability Hub. Het is geen toeval dat die op Black Friday is, de dag die in het teken staat van geldsmijterij en overconsumptie. Gabriel: “We hebben besloten om vandaag open te gaan als statement tegen massaconsumptie.”

Nog geen reactie — begin de discussie!