Zeven medewerkers van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, één fotograaf en één verslaggever wachten in T3-05 op de eerste lichting studenten. Negen van de dertien blijken aanwezig. Nog vier docenten komen binnen, en een tweede fotograaf. Het is net een situatie uit een rekenles. Rekenen komt bij de nieuwe, tweejarige Educatieve Master Primair Onderwijs in het eerste blok van het tweede jaar aan bod.

‘Diversiteit centraal’

Start educatieve master_foto door Ronald vd Heerik_5 september 2022_student Naomi_2
Student Naomi koos heel bewust voor deze masterstudie. “De nadruk ligt hier op onderwijs in grote steden, dus staat diversiteit heel centraal.” Beeld door: Ronald van den Heerik

Leerkracht worden kan via meerdere routes. Het kan via de Pabo op het hbo, als zij-instromer en nu ook via twee educatieve masters. Een is hier in Rotterdam, de ander is een samenwerking tussen de Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. “Er is een tekort aan docenten, dus meer routes zijn alleen maar welkom”, zegt Sabine Severiens, directeur van de nieuwe studie. “Vanuit het werkveld is ook veel behoefte aan verschillende routes, aan docenten met verschillende achtergronden.” Denk aan mensen met andere werkervaringen die als zij-instromer binnenkomen en aan academici die met wetenschappelijke inzichten kunnen kijken naar het onderwijs. “We hebben veel contact gehad met het werkveld, met scholen en docenten voor de oprichting en inrichting van de studie.”

“Ik wil niet naar Amsterdam reizen”, vertelt Cloë (24). Daarom koos ze voor Rotterdam. “Hiervoor heb ik de master Forensische Gezinspedagogiek gedaan, in Leiden. Maar ik weet dat ik in hart en nieren een docent ben. Deze master is dus perfect.” Naomi (22) koos juist heel inhoudelijk voor Rotterdam. “Bij andere onderwijsstudies vond ik het curriculum verouderd. De nadruk ligt hier op onderwijs in grote steden, dus staat diversiteit heel centraal. Dat vind ik belangrijk.” De studenten hebben drie dagen onderwijs, twee dagen praktijkstage. Werken ernaast is dus lastig. Naomi is een van de studenten die een beurs heeft gekregen. “Anders was dit financieel niet haalbaar geweest.”

Start educatieve master_foto door Ronald vd Heerik_5 september 2022_5
Cloë (links) en Naomi zijn twee van de dertien studenten die zich hebben ingeschreven voor de Educatieve Master Primair Onderwijs. Beeld door: Ronald van den Heerik

'Academisch, maar toch heel praktisch'

Na de taartjes, koffie en thee is het tijd voor een voorstelrondje. Studenten Flo, Mine, Naomi, Cloë, Naomi, Gina, Floor, Emily en Vincent noemen allemaal hun leeftijd (variërend van 21 tot 28 jaar), de meeste medewerkers slaan dat over en daar wordt gezamenlijk om gelachen. Dan is het tijd om het inhoudelijk over de studie te hebben, want wat is een academische leerkracht? Je bent pedagoog, onderwijskundige, didacticus, strategisch partner van een school, een onderzoeker die kan reflecteren en leerkracht in een, zo luidt de introductie.

Start educatieve master_foto door Ronald vd Heerik_5 september 2022_student Vincent
De Rotterdamse Vincent heeft na zijn bachelor eerst drie jaar gewerkt. Het was zoeken naar een passende studie, maar hij heeft er zin in. Beeld door: Ronald van den Heerik

Dat hele pakket trekt de Rotterdamse Vincent (28) wel. Na zijn bachelor Psychologie heeft hij drie jaar gewerkt bij een jeugdhobbyclub in Feyenoord. “Het was als een tweede thuis voor kinderen, dus alles was bespreekbaar.” Hij vond het leuk dat hij wat kon betekenen voor kinderen en gezinnen. Toch wilde hij wat anders. “En ik kreeg al aanbiedingen voor zij-instromer of om direct al voor de klas te staan. Ik wilde toch wat meer handvatten hebben, maar niet beginnen aan een vierjarige studie op het hbo. Toen zag mijn moeder een stukje in de krant over deze studie. Academisch, maar toch heel praktisch.”

Over twee jaar moeten de studenten bevoegde basisschooldocenten zijn met een masterdiploma op zak. Het is niet de bedoeling dat het academici worden die het ‘beter weten’ in het werkveld. “We geven de studenten mee dat ze andere competenties hebben dan andere leerkrachten”, zegt Severiens. “Ze zijn academisch geschoold en pedagogisch sterk in de grootstedelijke context.”

docentevaluatie-helloquence

Lees meer

Universiteiten: groen licht voor master tot leraar basisonderwijs

Vier universiteiten mogen een masteropleiding aanbieden die opleidt tot leraar in het…