De woensdagochtend begint stil in CB-5. Ongeveer honderdtwintig toekomstige Eurekaweekgidsen staren naar het scherm. Als ze na deze trainingsochtend hun handtekening zetten, zijn ze klaar voor hun week als gids. Ze missen dan alleen nog hun T-shirts, die komen net voor de Eurekaweek, en de eerstejaars, die ontmoeten ze maandag 15 augustus in Ahoy.
Het blijft niet lang stil. Als ze horen dat op de maandagavond een groot feest in de Maassilo is, begint het geroezemoes. Helemaal stil wordt het niet meer, maar als de studenten horen dat het budget van de hele week 750 duizend euro is, piekt het geroezemoes. Onder het mom van ‘zonder regels, geen succesvolle Eurekaweek’ krijgen de gidsen uitleg over de regels. Over regel 5 (niemand is verplicht om alcohol te drinken) wordt toch even gelachen vanaf een van de achterste rijen.
Consent
Deze training krijgen gidsen jaarlijks, vertelt Lars Jennissen. In het Eurekaweekbestuur heeft hij de functie ‘Deelnemers en Gidsen’. Dit jaar heeft het thema diversiteit en inclusie meer ruimte gekregen op de trainingsochtend. “Want dat vinden we belangrijk”, is de uitleg van Jennissen. “En ach, als niet iedereen stil is. Ik ben juist blij dat iedereen enthousiast is over het programma van dit jaar.”

Natalia Grubizna van Braves Spaces is uitgenodigd om te vertellen hoe studenten met elkaar kunnen zorgen voor een veilige omgeving. Zo vertelt ze over consent (een weloverwogen en bewuste instemming tussen deelnemers om deel te nemen aan een interactie of activiteit) en over actieve omstanders (een persoon die zich bewust is van een situatie waarin iemands gedrag ongepast of bedreigend is, en ervoor kiest dit gedrag aan te kaarten). Met de vijf D’s (distract, direct, delegate, delay & document) kun je als omstander ingrijpen.
Na het vallen van het woord ‘consent’ beginnen toch wat jongens te giechelen. Tot grote ergernis van sommige andere gidsen to be. “Kijk, voor mij is consent helemaal helder hoor”, zegt Anna die zich stoorde aan het gegiebel. “Voor iedereen met een goed stel hersenen is dat toch logisch?” Haar partnergids Amy vindt het juist goed dat het nog eens uitgelegd wordt. Misschien juist omdat het voor sommigen een onderwerp is dat je niet makkelijk bespreekt.
Concentratie
Twintig minuten na het gegiebel in CB-5 is in C1-1 de concentratie voelbaar. Ook de grotere giebels overleggen druk over de oplossing voor hun ‘probleem’. De grote groep is opgedeeld in drie keer 40 studenten en zij zijn nu aan het werk in kleinere groepjes. Allemaal hebben ze een situatie gekregen waar gidsen van eerdere jaren tegenaan liepen.
Wat doe je als iemand heel stil is? Proberen diegene te betrekken en vragen of er iets is. “En als er niets is, dan is het ook goed. Het is oké om verlegen te zijn”, zegt een bijna gids. De ‘problemen’ gaan over te dronken eerstejaars, over drugs (‘drugs = einde Eurekaweek, vertelt Jennissen, ‘we hebben een zero tolerance-beleid!’), over studenten die te laat komen, over ruzie met je medegids en meer voorbeelden. Iedere groep komt met meerdere oplossingen en daar krijgen ze feedback op. Het apart nemen van studenten om te zien of alles goed gaat, wordt gestimuleerd. Shotjes atten als straf voor te laat komen, wordt afgeraden.
Nuttig
Masterstudent Ruben vond het een hele nuttige ochtend. Dit bespreken kan alleen maar handig zijn, vindt hij. “Ja, het zijn veel regels, maar die schrikken niet af. Ik heb er zin in. Het is voor mij de afsluiting van mijn studententijd. Ben jarenlang actief geweest bij studievereniging MAEUR en kijk er naar uit om studenten enthousiast te maken voor die vereniging.”
Ook Anna wil ‘haar’ eerstejaars graag introduceren bij ‘haar’ studentenvereniging SSR. Ze is absoluut van plan eens langs te gaan bij het terras aan de Mauritsweg. Collega Amy staat minder te popelen en wil liever het officiële programma volgen. “Maar we hebben net gehoord dat je de groep mag opsplitsen als je niet kan kiezen, dus dat doen we dan gewoon.”