Tweedejaars bedrijfskundestudenten Mihai Bara (19) en Marin Jaho (20) verveelden zich een keer tijdens het studeren. Ze liepen Theil door en verdwaalden in het Erasmusgebouw. Ze werden overdonderd door het luxe toilet op de bovenste verdieping, waar het College van Bestuur zit.
RSM Toilet review beoordeelt elke dinsdag en donderdag een nieuw herentoilet. Na twee weken en zeven posts hebben de toiletrecensenten al honderden volgers. Mihai vertelt op zijn favoriete toilet over het geheim van een goede toiletrecensie.
Wat maakt het toilet op de bovenste verdieping van het Erasmusgebouw zo bijzonder?
“Eerst loop je de trappen op en kom je op de eerste en tweede verdieping langs portretten van hoogleraren. Door het raam zie je een dak met planten en bloemen. Op de bovenste verdieping kun je zomaar de rector uit het toilet zien komen! Vervolgens open je de deur van het toilet en is er werkelijk geen geurtje te bekennen. De spiegel is gigantisch, geboende zwarte vloertegels, de platte wasbak is duidelijk design, de muren zijn zilver geschilderd, de borstel zweeft netjes boven de bak en dat spoelsysteem in het toilet… Vanuit meerdere kanten spoelt het water weg. Daar heb ik geen woorden voor. Zo fancy! Dat zou ik thuis ook wel willen.”
Waar beoordelen jullie een toilet op?
“Een paar belangrijke kenmerken zijn altijd hoe schoon het is, of je de ruimte hebt, hoe het ruikt, hoe druk het is en wat de ‘experience’ is. Daarmee bedoelen we de ervaring eromheen, dus hoe je er komt en wat je dan meemaakt en te zien krijgt.”
‘Experience’ als criterium klinkt bijna als een toeristische aanbeveling. Misschien werken jullie wel toilettoerisme op de campus in de hand.
“Dat zou leuk zijn. We horen van studenten dat ze maar al te graag het drukke toilet in de UB inruilen voor de tweede verdieping van het Theilgebouw, dus ze zijn bereid om een flinke afstand af te leggen. We letten er bij het beoordelen van de ‘experience’ ook op of je er met een leuke lift kunt komen en of je langs iets bijzonders komt zoals de portretten in het Erasmusgebouw of de pianokamer op de bovenste verdieping van Theil. En in Sanders moet je een medewerkersvleugel door voordat je naar het toilet kunt. Dat maakt het spannend. Dat soort attracties dragen bij aan een hoger cijfer.”
Wat is het absolute horrorscenario op Woudestein?
“Terwijl je door de rust anders zou vermoeden is het toilet in de UB ronduit verschrikkelijk. Het is er altijd veel te druk, er is nooit een droge rol om je handen te drogen. Het stinkt er. Daar wil je eigenlijk niet zijn. Maar Erasmus Sport is ook geen pretje. Dat toilet is nauwelijks vindbaar, de droogrol hangt vaak op de vloer. Zeker tijdens en na de lunch is het er vies.”
Zijn er toiletten waar we beslist meer over moeten weten? Verborgen juweeltjes?
“Ja, in het Sandersgebouw is het brandschoon, hebben ze voldoende urinoirs en ruikt het naar snoepjes. Dat is geen parfum, want je kunt het op elke verdieping ruiken. Heel bijzonder.”

Kan een toilet ook bonus- of minpunten scoren op jullie lijstje?
“Op de vijftiende verdieping van het Mandevillegebouw hebben ze een briefje met instructies voor het gebruik van de toiletborstel. Dat kan je natuurlijk prima zelf bedenken. Dat is een typisch minpunt net als zo’n betuttelende sensor op de kraan van de wasbak. Alsof je niet zelf aan een kraan kunt draaien! Een warme draaiknop is dan weer heel bijzonder en een bonuspunt waard.
“Bij urinoirs hangt het er sterk vanaf. In Polak hebben ze urinoirs met een muur ertussen. Dat is volledig overbodig, want zonder die muren was er plek voor een extra toilet of meer ruimte. Uitzicht is tenslotte een grote plus. Op de tweede verdieping van het Theilgebouw kun je over de noordkant van de campus uitkijken. Prachtig!”
Waarom wil je het interview nu zo abrupt afronden?
“Ik moet…”
Toiletborstelinstructies zijn een minpunt: met hun rondgang langs de toiletten op de campus zullen ze toch ontdekt hebben dat veel bezoekers van het toilet blijkbaar niet weten hoe of waar een toiletborstel werkt of voor is.
Kranen met een zender is duurzaam want er zijn ook heel veel toiletbezoekers die, als ze al hun handen wassen, de kraan aan laten staan na gebruik.
Voor de rest wel een geinig onderwerp voor de sociale media.
Reageren niet meer mogelijk.