Veel studenten missen het om elke dag naar de campus te gaan en iedereen weer te zien. Toch zijn er ook studenten die het eigenlijk wel fijn vinden als online of tenminste hybride onderwijs de norm blijft. Hun persoonlijke visie geeft inzicht in de andere kant van het verhaal.
Myrthe Hovius (22), masterstudent Geneeskunde

“Toen ik tot vorig jaar nog de bachelor geneeskunde volgde zaten we soms wel met vierhonderd man in twee verschillende collegezalen. In zaal 1 kon je na afloop soms nog een vraag stellen, omdat de docent daar was. Vanuit de andere zaal lukte dat vaak niet. Met online onderwijs gaat dat echt veel gemakkelijker. De docent neemt nu gewoon meteen je vraag mee.
“Bij werkgroepen iis het soms ook fijn dat dat met breakout rooms kan. Ook hier speelt de realiteit dat als twee van de zestig studenten een vraag hebben gesteld er nauwelijks ruimte is voor andere vragen. Met breakout rooms heb je meer interactie en kan de docent gerichter helpen.
“Alleen voor echt praktische leertrajecten zoals reanimeren, contactoefeningen en eerste hulpverlenen moet je er volgens mij echt fysiek bij zijn.”
Hazem Omran (21), student International Bachelor Communication and Media

”Vanwege mijn ADHD geef ik de voorkeur aan online colleges, omdat ik dan zelf het tempo kan bepalen. Ik kan bijvoorbeeld versnellen of vertragen of herhalen als ik iets niet begrijp, of als iets te snel gaat.
“Wat ik ook gemerkt heb bij het bijwonen van online en offline lezingen is dat ik me online veel beter kan concentreren omdat ik minder afleiding heb van mensen en collega’s. Ik heb gemerkt dat wanneer ik in een offline lezing zit, ik de neiging heb om rond te kijken, te kletsen met mijn collega’s, of gewoon in het algemeen afgeleid wordt. Maar als ik thuis ben, kan ik beter aantekeningen maken, screenshots maken en kan ik het makkelijker volgen.”
Dunya* (24), student Pedagogische wetenschappen
“Ik zit bijna altijd thuis omdat ik heel snel vermoeid raak. Ik heb vanaf mijn zestiende last van een chronisch vitamine-B12-tekort, waardoor ik na drie uur inspanning in slaap val of moet rusten. Pas na anderhalf uur slaap kan ik er weer tegenaan. Daardoor en doordat ik daarnaast ook nog dyslexie heb, heb ik langer over mijn studie doe dan dat ik zou willen. Fysiek onderwijs was echt een opgave voor mij.
“Online onderwijs is voor mij een uitkomst, omdat ik op de campus niet tussendoor kan slapen en doordat ik dan niet vanuit Zeeland steeds twee uur op en neer hoef te reizen.
“Op dit moment vind ik de acht contacturen van mijn studie moeilijk te combineren dingen waar ik van houd. Ik heb daar nu al geen energie meer voor. Ik moet hard mijn best doen om überhaupt te studeren. Dat je de colleges kan terugkijken en kan kijken op je eigen snelheid is dus wel echt belangrijk voor me. Anders lukt dat me ook niet goed. Online onderwijs mag er zijn dus!”
*Echte naam is bekend bij de redactie.
Chris Zandgrond (32), juridisch medewerker en parttime student Filosofie

“De colleges van mijn studie Filosofie beginnen vaak om vier en eindigen om acht uur. Het is heel lastig om daar dan fysiek bij aanwezig te zijn omdat ik tot vijf of later werk als juridisch medewerker bij een Rotterdams advocatenkantoor. Ik ben dertig uur aan het werk en het is lastig om dat zonder flexibiliteit te combineren met twintig uur studie elke week.
“Online onderwijs biedt daarom echt een uitkomst. De campus en het studentenleven mis ik niet, dat heb ik al gehad. Ik zit er echt voor de lesstof en de verdieping.”
Gertjan Soet (20), student Economie en Rechten

“Ik ben in 2020 begonnen, dus ik heb eigenlijk nauwelijks fysieke colleges meegemaakt. Ik ben er met andere woorden niet zo aan gewend.
“Maar ja, als ik moet kiezen, dan zou ik wel kiezen voor online. Ik woon namelijk in Bodegraven en ben zo’n tweeënhalf uur onderweg naar Woudestein en terug.
“Ik heb veel geluk gehad met dat online onderwijs, want ik doe een dubbele bachelor. Het is heel handig als ik dan zelf mijn tijd in kan delen. Want zoveel tijd heb ik niet. Er is geen botsing met roosters, je kunt alles veel sneller afspelen. Dat je dan soms geen vragen kunt stellen neem ik op de koop toe. Alleen voor groepsopdrachten kom ik wel eens naar de campus.”