De afgelopen twee maanden draaide de Community for Learning and Innovation de eerste fase van een pilot met state of the art hybride collegezalen in het Theilgebouw. Docenten Tim de Mey (Erasmus School of Philosophy) en Josse Delfgaauw en Emö Oldenkamp (beiden Erasmus School of Economics) deden eraan mee.

Studenten konden de colleges volgen in de zaal, via een interactieve Zoomverbinding of achteraf via Panopto. Delfgaauw bood daarnaast ook een passieve livestream aan op Panopto, waarbij studenten in de zaal niet te zien waren maar wel vragen konden stellen via de chat.

Verstaanbaar

De opdracht voor deze eerste drie early adopters was om in kaart te brengen waar je als docent in hybride onderwijs tegenaan loopt. Hoe maak je vragen vanuit de zaal en thuis verstaanbaar? Hoe kun je thuiskijkers activeren en hoe maak je een gastspreker zichtbaar voor iedereen? En welke online kanalen werken het best?

Voor harde conclusies is het nog te vroeg, maar een van de grootste hindernissen bleek het faciliteren van vragen stellen. Bij Panopto konden studenten dat alleen via de chat, en vragen uit de zaal waren niet altijd verstaanbaar voor de thuiszitters. De Mey werkte daarom in de zaal – voor wie dat aandurfde – met een catchbox (een werpmicrofoon in een zachte kubus), maar Oldenkamp en Delfgaauw zagen daar vanwege het besmettingsgevaar helemaal vanaf. Ook viel het de docenten aanvankelijk zwaar om de studenten thuis bij het college te betrekken, daarvoor werd er bij De Mey een speciale student-assistent in de zaal gezet om hem te wijzen op online vragen, vertelt pilotprojectleider Fem Windhorst.

Verschillend karakter

Het soort vragen vanuit de studenten leek tijdens de pilot bovendien van karakter te verschillen: een van de docenten had de indruk dat de vragen vanuit huis minder aan de stof gerelateerd waren dan die uit de zaal. Het aantal studenten in de zaal liep tijdens de looptijd van de pilot behoorlijk terug, terwijl het aantal kijkers online stabiel bleef. Desalniettemin kregen de colleges wel een positieve beoordeling van de overgebleven studenten.

De pilot krijgt in januari een grootschaliger vervolg. Dan zijn er meer collegezalen gereedgemaakt en gaan docenten ook beter voorbereid van start. “Dan gaan we de colleges ook echt voor hybride optuigen, in plaats van bestaande colleges gebruiken”, zegt Windhorst.

Na anderhalf jaar kunnen deze studenten weer fysiek college volgen.

Lees meer

Fysiek college kan (deels) weer: ‘In de zaal aanwezig zijn dwingt me om op te letten’

Universitair hoofddocent Josse Delfgaauw en zijn studenten zijn enorm blij met de nieuwe…