Voor een ochtendcollege aan het eind van de week zitten de 75 aanwezige tweedejaars IBEB-studenten nog redelijk kwiek in de bankjes. Na anderhalf jaar online behelpen, hadden ze vorige week voor het eeerst weer ‘fysiek’ college. Ondanks de optie om ook dit college online te volgen – de zaal is namelijk uitgerust met next gen technologie voor hybride onderwijs – zijn ze maar wat blij om dit college Toegepaste micro-economie op de campus te kunnen bijwonen.

Het is voor universitair hoofddocent Josse Delfgaauw de tweede keer dat hij de technologie gebruikt, maar het went gelukkig snel. Delfgaauw legt voor de studenten op afstand nog een keertje uit hoe het werkt. “Als je de camera aanzet dan kan alleen ik jullie zien, en als je je microfoon aanzet, kan de hele zaal je horen. Gisteren werkte de Zoom-functie niet bij mijn collega, maar vandaag doet die het gewoon weer.” Terwijl hij begint aan zijn verhaal over vraag, aanbod en overheidsingrijpen, pennen de meeste studenten ijverig mee terwijl een enkeling subtiel op Instagram nieuwe DM’s checkt. Het negentigtal studenten op afstand houden hun camera uit, maar typen wel af en toe een reactie in de chat.

Als vanouds

Universitair hoofddocent Economie Josse Delfgaauw.
Universitair hoofddocent Economie Josse Delfgaauw. Beeld door: Wouter Sterrenburg

Gek genoeg lijkt de pandemie als sneeuw voor de zon verdwenen en voelt het college, waarbij geen mondkapjes of anderhalve meter afstand nodig worden geacht, als vanouds. Delfgaauw legt wat theorie uit, stelt een vraag en enkele studenten geven antwoord. Op een klein technisch gebrek na – de studenten die thuis het college volgen kunnen de projectie van de sommen niet zien – loopt alles soepel. De groep aanwezige studenten lijkt haast beter bij de les te zijn dan normaal was vóór de coronacrisis.

In de pauze vertelt student dat hij zich beter kan concentreren nu hij weer fysiek colleges kan bijwonen: “Hier in de zaal aanwezig zijn dwingt me om op te letten, aangezien de docent recht voor je staat. Thuis zou ik ongetwijfeld op mijn telefoon bezig zijn geweest.” Medestudent Ryan voegt lachend toe: “Het was wel even lastig om weer vroeg uit bed te moeten, hoor. Maar goed, dat zal ook wel weer wennen.” De tweedejaars hebben amper de mogelijkheid gehad om fysiek onderwijs te volgen sinds ze studeren, dus voor hen is het een verschil van dag en nacht. Ook het sociale aspect werd gemist. “Vorig jaar bouwde je online vriendschappen op met mensen die je alleen kent van een schermpje”, vertelt derdejaars Hidde. “Het feit dat je die mensen nu eindelijk face to face kan spreken, maakte de afweging om hiernaartoe te komen vrij makkelijk.”

Realtime

Ook Delfgaauw is te spreken over de mogelijkheden die hybride onderwijs met de nieuwe installatie biedt, zo vertelt hij na afloop van het college. Vorig jaar was het namelijk ook al mogelijk hybride te doceren, maar toen liep het online contact met studenten via een aparte chatbox die voor wel twee minuten vertraging zorgde. “Stelde ik een vraag, dan was het dus óf wachten, óf pas reacties binnenkrijgen als we al lang en breed door waren. Dat we nu realtime verbonden zijn is ook voor de thuisstudenten fijn, lieten ze zojuist via de chat weten.”

Dat de nieuwe technologie wennen is, vindt hij niet meer dan logisch. Delfgaauw: “Het zou bij het eerste college handig zijn als er iemand van de techniek aanwezig is, maar zoals je vandaag kon zien is de technische dienst er binnen enkele minuten als iets misgaat.” Als je wat extra tijd uittrekt voor het opstarten en eventuele uitloop, kan er vrij weinig misgaan, spoort hij zijn collega’s aan. Afsluitend: “Ik hoop ontzettend dat de ontwikkelingen rondom het virus zodanig zijn dat er meer mensen naar de campus kunnen komen. Want terwijl dit goed werkt, denk ik dat het voor nagenoeg iedereen beter is om hier te kunnen zijn.”

hybride college onderwijszaal laptop camera foto Wouter Sterernburg (4) (EM)

Lees meer

Vlekkeloze vuurdoop voor next gen hybride collegezaal

Nieuwe zaaltechniek maakt het geven van hybride onderwijs een stuk aangenamer, ervoer…

Nog geen reactie — begin de discussie!