Met een handgebaar van de regisseur van de live streaming werd afgeteld en begon het zoomcollege stipt om 11.30 uur in de ochtend. De minister hield een PowerPoint-presentatie en werd ondersteund door een computergestuurde tolk. Patrick Groenen, decaan van de Erasmus School of Economics, en hoogleraar Julian Emami Namini zaten met de Iraanse ambassadeur Alireza Kazemi Abado voor het scherm en keken via een Zoomsessie naar het hoorcollege, samen met meer dan 100 studenten en faculteitsmedewerkers.

Het zwaartekrachtmodel van Tinbergen

De minister besprak de uitdagingen die Iran het hoofd biedt onder de huidige Amerikaanse sancties, en de groeimogelijkheden van het land: “Er is een enorme markt in Iran. De wereld kan profiteren van onze ontwikkelingscapaciteiten. Ondanks de hindernissen heeft Iran een sterke wetenschappelijke staat van dienst.” De studenten waren positief verrast dat de minister, zelf ook hoogleraar in de economie, de impact van de sancties uitlegde met het zwaartekrachtmodel van Tinbergen.

In de studio was een team van vijf mensen verantwoordelijk voor het technische deel van de live streaming. Achter het statief zat een cameraman twee uur lang roerloos stil, zonder een stap te verzetten, tot de sessie helemaal beëindigd was. Twee regisseurs met enorme koptelefoons verdwenen bijna volledig achter drie enorme monitors, terwijl ze overschakelden tussen verschillende camerastandpunten. In de ruimte waren ongeveer tien medewerkers druk in de weer. De studio ter grootte van een klaslokaal was muisstil, met uitzondering van de stem van de minister die door een luidspreker klonk.

Computerstem

Ondanks het professionele team liep niet alles op rolletjes. “Ik snapte niet helemaal dat sommige zinnen nogal hakkelend klonken, totdat ik besefte dat zijn woorden vertaald werden door een computer”, zei een van de studenten die het gastcollege volgde.

Iranian-minister-and-ambassadors-guest-lecture-screenshot

In de vragensessie bleven twee van de drie studenten die zich hadden opgegeven voor een vraag stil nadat hun namen werden opgelezen. Frédérique Schellekens, gastvrouw tijdens de open vragensessie en tevens voorzitter van de Economische Faculteitsvereniging Rotterdam (EFR), en medewerkers in de zaal moesten grinniken toen ze beseften dat de internetverbinding van deze nieuwsgierige studenten verbroken was.

iran ambassadeur kazem abadi irandeal Internationale Economie aula foto Amber Leijen (9)

Lees ook

Iraanse ambassadeur bezoekt Erasmus Universiteit: ‘Ik wil voorzichtig zijn met wat ik zeg’

De ambassadeur van Iran gaf dinsdag een gastcollege aan de studenten Internationale…

Optimistisch antwoord

De studenten waren benieuwd naar de visie van de ambassadeur Kazemi Abadi op de toekomst van het land, gezien de huidige situatie. “Mijn wens is dat we een welvarend land hebben, zonder sancties. Maar helaas heb ik het niet alleen voor het zeggen. We zijn momenteel bezig met onderhandelingen en proberen de Verenigde Staten weer aan hun afspraken te laten houden”, zei de ambassadeur. De atmosfeer was interactief en hij beantwoordde verschillende extra vragen. Soms was de verbinding niet helemaal perfect, maar de ambassadeur antwoordde rustig op de robotachtige stem: “Kunt u de vraag even herhalen? Ik heb het niet helemaal begrepen.” De laatste vraag van de studenten ging over de impact van de sancties op de internationale relaties van Iran, met name met Europese landen. Ambassadeur Kazemi Abadi gaf een optimistisch antwoord: “De Verenigde Staten hebben ongetwijfeld invloed op de relaties tussen Iran en Europa. Maar we zien dat veel Europese landen willen dat de sancties beëindigd worden en zoeken naar mogelijkheden tot samenwerking met ons.”

20181010_043-Pete-Hoekstra-aula-college-M.Muus-1

Lees ook

‘Fake news’-ambassadeur Pete Hoekstra opent charmeoffensief bij gastcollege

Dankzij een merkwaardig ‘fake news’-incident in zijn eerste werkweek is Pete Hoekstra…

Nog geen reactie — begin de discussie!