“Kijk, hier links is het Erasmus Paviljoen, binnen zit het restaurant en het theater. En rechts is het vijvertje. Daar verderop het Polakgebouw”, zegt Alexander Whitcomb, operational manager bij Erasmus X. Het zouden de woorden kunnen zijn van een Eurekaweekgids die zijn of haar groepje op de campus rondleidt. Maar Whitcomb zit achter een scherm, op de Minecraftversie van Woudestein.
De Minecraftversie is een digitale één-op-één versie van campus Woudestein. Lopen over de campus kost ongeveer evenveel tijd als lopen in het echt over de campus, zegt Whitcomb. De belangrijkste gebouwen zijn ook van binnen toegankelijk. Je kunt bijvoorbeeld de Aula, Polak of het Erasmus Paviljoen in. De tafeltjes en stoelen staan er, het open podium van het Paviljoen ook.
Japanse school
Zijn team kwam op het idee toen ze een Japanse school de diploma-uitreiking via Minecraft zagen doen. “Ook Berkeley heeft een Minecraftcampus. In coronatijd zou dit dé vervanger kunnen zijn van een gemeenschappelijke plek waar mensen kunnen samenkomen. Dus een paar weken nadat duidelijk werd dat de campus zou sluiten, begonnen wij met bouwen.” Aan de TU Delft zijn ze ook aan het ‘minen’ voor een campus. “Maar wij waren eerder”, lacht Whitcomb. Er wordt ook gebouwd aan de Erasmus University College-locatie en aan het Erasmus MC.

Minecraft, een plek waar spelers af en toe vooral monsters de hersens in slaan en waar ze het grootste gedeelte van de tijd minen en bouwen, heeft ook een speciale educatieversie. “Die overwegen wij te gebruiken, maar dat weten we nog niet zeker. Daar zitten ook tools in voor onderwijs, zoals het geven van een uitleg of een presentatie. In de andere versie zitten meer groepsspelletjes, zoals paintball of een treasure hunt.”
Bij ‘disruptive innovation of education’ hoort ‘buiten de hokjes denken’, vertelt Whitcomb. Hij laat op een groot scherm het gebouw in de Minecraftversie zien waar hij zelf op dat moment ook staat: het Tinbergengebouw. “We willen nieuwe vormen van onderwijs bedenken, waarmee we innovatie en verbeteringen aanjagen”, zegt hij.
Dark Souls gamer
Ook kan het nuttig zijn voor de eerstejaarsstudenten om de campus te leren kennen en voor de Eurekaweek, zegt Whitcomb. “Bijvoorbeeld door een groepsactiviteit te organiseren waarbij een groepje samen een campusgebouw na mag bouwen. Degene die dat het beste doet, krijgt een prijs. Of door online rondleidingen te organiseren. Online is nu de plek waar je nog wel enigszins een campusgevoel kunt krijgen.”
Whitcomb, zelf gamer (al speelt hij meer fantasyspellen als Divinity: Original Sin 2 of Dark Souls), kon af en toe nog niet helemaal geloven dat dit zijn werk was. “Superleuk dat we dit konden doen!” Wanneer het een succes is? Daar plakt hij nog geen concreet bezoekersaantal aan, eerder een gevoel: “Als het een plek wordt waar mensen graag sociale interactie aangaan die ze missen door corona.”
