Twijfels over starten aan een universitaire studie? Nooit, zeggen Charisa Wittenberg en Anne Fleur Hoctin Boes aan de tafel van Erasmus TV. Hun functiebeperkingen zorgen soms voor wat extra uitdagingen tijdens hun studietijd, maar waarom zouden ze zich daardoor laten tegenhouden?
Voor Tanja Urosevic, masterstudent Orthopedagogie, zijn online colleges vanwege haar gehoorverlies moeilijk te volgen. Maar dankzij een schrijftolk lukt dat toch. De tolk typt de gesproken woorden uit en Tanja kan op haar tablet meelezen. “Op dit moment volg ik mijn colleges niet meer live. Ik kijk ze terug met de compleet uitgeschreven tekst ernaast.”
Anne Fleur (ADHD en dyslexie) en Charisa (autisme en dyslexie) merken allebei dat studeren sinds het begin van de lockdown moeilijker is geworden. “Ik heb wel moeite om mezelf aan het werk te zetten”, vertelt Anne Fleur. Voor haar concentratie was het fijner om colleges te volgen op een andere plek dan waar ze haar leeswerk doet. Bovendien is er extra leeswerk bijgekomen ter vervanging van colleges – extra lastig voor iemand met dyslexie. “Colleges keek ik al graag terug, dan kan je het op twee keer de snelheid kijken.”
Charisa had die beruchte 12 maart eigenlijk een groot tentamen. Die middag werd bekend dat alle tentamens tot nadere orde niet doorgingen, vlak daarna zou die van haar beginnen. “Op zo’n dag heb ik echt een planning in mijn hoofd. Eerst kwamen er al veel berichten binnen over of het wel of niet door zou gaan, en op het laatste moment ging het niet door.” Dat was even moeilijk voor haar, ook omdat deze tijd het begin was van thuiswerken. En vooral in het begin merkte Charisa dat haar autisme het thuiswerken bemoeilijkte. “Het overschakelen naar zelfstudie was heel lastig. Je moest meer zelf doen en ook zelf informatie opzoeken, en dus meer lezen. Dat was niet makkelijk met mijn dyslexie. Alles gaat nu beter, je ontdekt steeds meer trucjes. Ik lees nu bijvoorbeeld vaak eerst de inleiding en de conclusie van een tekst, dan weet ik vast waar het over gaat.”
Studeren Met Functiebeperking
Wat Anne Fleur en Charisa ook veel oplevert, is het coachingsproject van Studeren met een functiebeperking (SMF). Studenten helpen daarin studenten. Charisa heeft veel aan haar coach, Lotte. “Op het gebied van autisme weet ik soms niet bij wie ik moet zijn op de universiteit, dan kan ik haar makkelijk een whatsappje sturen. Ik wilde bijvoorbeeld weten of mijn voorzieningen, zoals langer mogen doen over tentamens, ook thuis gelden.”
Anne Fleur is zelf coach van een tweedejaarsstudent. “Ik vind het heel leuk om te doen. Daarnaast merk ik dat ik er zelf ook veel aan heb. Door bijvoorbeeld expliciete tips te geven over hoe je overzicht krijgt, ga je daar zelf ook meer bij stilstaan.”