Om klokslag 19.00 uur zitten zij klaar voor een avond websites bouwen en programmeren. “Gefeliciteerd, jullie hebben de eerste week overleefd.” Met een grote glimlach kijkt gelegenheidsdocent Mathijs de Jong (23, onderzoeksmaster Economie) zijn leerlingen aan. Hij weet namelijk wat er gaat komen. De eerste week is het programmeerwerk nog allemaal vrij basaal geweest (HTML, voor de kenners), maar daar komt snel een eind aan.

De opmerking wordt wat lacherig ontvangen, maar als De Jong daarna vijf minuten lang programmeertaal over de aanwezigen uitstort, zijn de eerste zuchten duidelijk hoorbaar. Als even daarna (nadat natuurlijk de eerste laatkomers binnen zijn gekomen) ook nog de waarschuwing volgt dat het vanaf vandaag eigenlijk echt gaat beginnen, zakt her en der de moed in de schoenen.

programmeren

Lees meer

‘Iedere student moet een app of website kunnen bouwen’

'Iedere student moet een app of website kunnen bouwen.'

Iedereen helpt elkaar

Het gefluister en de wanhopige gezichten komen voor De Jong niet als een verrassing. “Dat komt altijd goed”, voorspelt hij voorafgaand aan de derde bijeenkomst van de bootcamp Web Development al. “Alleen achter je computer geef je snel op, maar het sociale aspect is het mooie aan deze lessen. Iedereen helpt elkaar en wil ook van elkaar leren.”

Turing-society-Aysha-Gasanova-9
Links: Mathijs de Jong (23, onderzoeksmaster Economie) Beeld door: Aysha Gasanova

Drie jaar geleden beginnen studenten Tomas Moŝka en Teodor Cătăniciu in Rotterdam de Turing Society. Doel van de Litouwse en de Roemeense student: de afwezigheid van informatica en technologie in de curricula opvangen door vanuit de studenten programmeerles aan te bieden. Maar zitten studenten op de EUR daar wel op te wachten?

Ja, is het antwoord. Honderden studenten hebben tot nu toe deelgenomen aan de workshops, bootcamps en evenementen van de Turing Society (zie kader). “Maar het is meer dan dat”, legt bestuurslid Daphne Cornelisse uit. “Er is een hele community ontstaan. Studenten blijven terugkomen, we organiseren ook veel andere activiteiten en de bootcamps worden steeds populairder.”

Tanden stukbijten

Omdat al die programmeertermen de pet van uw verslaggever ver te boven gaan, kijk ik eens rustig om mij heen. En inderdaad. De dertig studenten die deze avond hun tanden stukbijten op CSS zijn niet in een hokje te plaatsen. Zo zijn de mannen verrassend genoeg maar net in de meerderheid. “Dat vind ik ook zo leuk aan deze bootcamp”, zegt de Duitse Sarah Fürstenberg (19, Management of International Social Challenges). “Het maakt helemaal niet uit van welke faculteit je komt, het is van alles wat.”

Voor een ESSB-studente als Sarah zijn programmeren en websites bouwen wel de laatste dingen die ze nodig heeft tijdens haar tentamens. “Maar ik merkte tijdens mijn baan dat het nooit kwaad kan om wat van deze kennis te hebben. Alleen thuis zal ik dit niet zo snel doen. Maar hier zit iedereen in hetzelfde schuitje. Alle deelnemers hebben dezelfde problemen en daarom steun je elkaar.”

Turing-society-Aysha-Gasanova-1
Sarah Fürstenberg (19, Management of International Social Challenges) Beeld door: Aysha Gasanova

Na een klein halfuur stopt leraar De Jong met zijn uitleg. Hij gaat rustig achter zijn bureau zitten en geeft aan dat iedereen voor zichzelf aan de slag kan met de opdrachten. In een regulier werkcollege is dit het sein voor Instagram, bijkletsen met vrienden of plannen voor de avond maken. Niet hier. Twee studenten vertrekken, maar de rest duikt in de laptop.

Goede website maken

“Tuurlijk hebben wij ook wel eens uitvallers, maar wij merken echt dat studenten gemotiveerd zijn”, zegt Cornelisse. “Er zijn ook altijd meer aanmeldingen dan er plek is, dus we kunnen studenten selecteren.” Om iedereen de kans te bieden mee te doen, volgen er de komende maanden nog meer bootcamps. “Zelf organiseer ik in februari met anderen een Machine learning bootcamp. Dat wordt steeds vaker gebruikt. Netflix gebruikt het om je nieuwe series aan te bevelen en Snapchat om filters over je gezicht te plaatsen.”

Turing-society-Aysha-Gasanova-2
IBCoM-studente Nadine Steenstra (19) Beeld door: Aysha Gasanova

In Polak 1.10 blijven de studenten twee uur lang geconcentreerd programmeren. De redenen waarom ze deelnemen aan de bootcamp, blijken na een rondgang heel divers. Van pure interesse tot een dwingend verzoek van de werkgever. “Ik wilde graag naast mijn studie iets anders leren”, zegt tweedejaars IBCoM-studente Nadine Steenstra (19). “En dit is zeker een uitdaging, veel ervaring op dit gebied heb ik niet. Wat ik hoop te leren? Een goede website kunnen maken zou ik toch wel heel leuk vinden. Maar dat niet alleen hoor. De mensen zijn ook heel leuk bij Turing.”

De ambities van het Turing-bestuur houden niet op bij een volle zaal in Polak op een dinsdagavond. “In Litouwen zijn ze ook al heel ver met de Turing Society”, legt Cornelisse uit. “Daar is één van de oprichters verder gegaan met het uitbouwen van Turing. In dat programma worden er niet alleen activiteiten op universiteiten georganiseerd, maar ook bijvoorbeeld voor middelbare scholieren. Dat willen wij hier ook verder gaan uitbouwen”, aldus Cornelisse.

Turing Students Rotterdam is onderdeel van Turing Society, een stichting die zich richt op het opzetten van een compleet technisch onderwijsecosysteem met als doel ‘de nieuwe generatie van top-programmeurs op te leiden.’ Maksut Gavaz won vorige week de SURF Education Award 2018 voor zijn bijdrage aan het opzetten en ontwikkelen van de Turing Society, zowel in Nederland als in Litouwen. Daarnaast is hij ook voorzitter van Turing Students Rotterdam geweest.