Van tevoren hoopte het team de top-16 te halen, dat lukte net niet. Ondanks die teleurstelling was het toch een spectaculaire ervaring voor de studenten. “Het toernooi was allemaal veel groter dan we in Nederland hebben meegemaakt. Tijdens de openingsceremonie trad een Chinese popster op, de nationale televisie was aanwezig. In het speelstadion pasten wel tienduizend mensen. Het zat meestal niet helemaal vol, maar je ziet hoeveel groter eSports in Azië is”, zegt Van Deuzen.
De dag van aankomst was gelijk al zwaar. Na een vlucht van veertien uur moest het team met de bullettrain van de hoofdstad Taipei naar Kaohsiung, waar het evenement plaatsvond. Toen het team rond elf uur ’s avonds in het hotel aankwam, moesten er nog foto’s gemaakt worden. “We hadden er al een reis van 25 uur op zitten, dus je kunt je voorstellen dat we redelijk uitgeteld waren.”
Tegenslag
Het team kreeg ook een tegenslag te verwerken, toen bleek dat speler Michael Chen niet speelgerechtigd was. “Hij heeft een Surinaams paspoort. Daar werd bij eerdere toernooien niet moeilijk over gedaan, maar hier waren ze wat strenger.” Gelukkig konden ze Michael vervangen door Alwin Knop, die oorspronkelijk meereisde om de sociale media te verzorgen.
Een ander probleem was dat het team van tevoren niet kon oefenen. Van Deuzen: “Een van onze teamgenoten zit al een tijd in Hongkong. Op afstand zijn de verbindingen tussen de servers te traag, dus dan kun je niet samen oefenen. En in Taiwan kon dat ook niet, omdat we geen account hadden dat op de Aziatische servers werkt. Daardoor hadden we al best lang niet meer samen gespeeld.”
Dat het team met twee nederlagen en nul gewonnen matches toch twintigste van de 41 landen kon worden, lag aan het grote aantal diskwalificaties. “Je mag als professioneel gamer niet meespelen op dit WK, alleen semiprofs en amateurs. Onder andere Finland en Servië hadden spelers die te hoog gerankt waren en dus niet mochten meedoen”, vertelt Van Deuzen.
Luidruchtige Nederlanders
Door de nederlagen lag het Nederlandse team er na de eerste speeldag al uit. De dagen daarna konden daarom gevuld worden met sightseeing, het bijwonen van bijeenkomsten over eSports en het kijken naar andere wedstrijden, maar in het toernooi speelde het team geen rol meer. Op een ander vlak konden de Nederlanders zich wel onderscheiden. “We waren verreweg het luidruchtigste team. We hebben bijvoorbeeld nog het Wilhelmus gezongen in de zaal, dat hebben de andere teams wel gehoord.”
Volgend jaar verwacht Erasmus eSports nog beter voor de dag te komen. “Het League of Legends-team van dit jaar is al sterker. Ook gaan we dan meer oefenwedstrijden inplannen van tevoren, want als je weken niet samen speelt, wordt het wel moeilijk op een WK.”
Het toernooi werd uiteindelijk gewonnen door Zuid-Korea, dat in de finale Macau versloeg met 3-0.