Dean Bessems, IBCoM
Mediagebruik
Het Journaal: ‘Incidenteel, met een bordje spaghetti op de bank’
Papier: Bijna nooit
Nieuwsbronnen: Google, vakbladen
Abonnementen: Nee
Betalen: ‘Bijna nooit en zeker niet voor dingen die ik toch niet wil lezen’
“Alleen de Metro lees ik nog wel eens op papier, in de trein. Verder gaat alles digitaal. Ik gebruik vooral de suggesties van Google. Op basis van bezochte websites en gelezen artikelen, stelt Google een selectie samen. Dat werkt perfect, zo krijg ik precies wat ik wil lezen. Daarom koop ik ook nooit een krant. Ik ga niet betalen voor al die verhalen die mij toch niet interesseren.”
“Ik denk dat de papieren krant in 2020 verdwenen is. Het is gewoon niet meer van deze tijd. Zelfs mijn vader is overgestapt op een digitaal abonnement omdat het zo veel geld scheelt. Van mijn generatie leest er bijna niemand meer een krant. Ook tv kijken doe ik bijna nooit. Als ik iets wil zien, kijk ik het later wel online terug.”
“Ik wil toegang hebben tot de informatie die voor mij interessant is, dus ook langere artikelen. Daar wil ik best voor betalen. Mijn generatie is daar best bereid toe, maar niet meer voor de hele krant. Pas de generatie na mij is betalen helemaal niet meer gewend.”
“Het is ook helemaal niet erg dat alles voor de klassieke media verandert. Dat kan ook bijna niet anders. Als mensen er geen gebruik van maken, verdwijnt het gewoon. En er is online zo veel hapklare en goede informatie te vinden.”
Rose Li, BSc² in Econometrics & Economics
Mediagebruik
Het Journaal: ‘Nooit. Ik heb geeneens een tv.’
Papier: Soms
Nieuwsbronnen: The Economist / National Geographic / WeChat
Abonnementen: Ja
Betalen: Ja, maar niet te veel
“Ik vind lezen op papier heel fijn. Het leest prettiger en het is minder vluchtig. Ik kan artikelen bewaren, er aantekeningen bij maken, en makkelijk terugzoeken. Op internet ben ik bang dat ik die informatie kwijtraak. Ik heb twee abonnementen op tijdschriften: The Economist en National Geographic. Dat zijn bladen die over specifieke onderwerpen gaan: economie en milieu.”
“Dat is ook de reden waarom ik voor deze twee bladen betaal. Want als ik betaal voor nieuws, wil ik niet lastig worden gevallen met onderwerpen die mij niet interesseren, zoals in een krant. Verder betaal ik daarom niet voor nieuws. Dat zou zonde zijn, omdat ik anders dat geld voor niets uitgeef. Ik heb weleens gekeken naar een abonnement op de Financial Times, maar dat was echt veel te duur.”
“Van de sociale media gebruik ik vooral WeChat. Dat is een Chinees programma met de functies van WhatsApp, Facebook en Instagram in een. Ik gebruik het om contact te houden met Chinese vrienden en op de hoogte te blijven van het Chinese nieuws. Je kan in WeChat kiezen wat je leest, want je meldt je voor kanalen aan. Dat is ideaal. Zo vallen media je niet constant lastig met ander nieuws.”
“Ik heb geen televisie, maar dat is geen probleem. Ik blijf op de hoogte via alle andere kanalen. Het journaal kijk ik ook nooit. Dat zou ik ook niet doen als ik een televisie had. Ik heb mijn eigen manieren om op de hoogte te blijven.”