Stel je eens voor. Na de lunch scroll je op je mobiel door je newsfeed. Er is een roosterwijziging: je college wordt verplaatst naar een groter lokaal. Deze week is volgens de statistieken drukker dan vorige week. Je docent heeft een recent onderzoek aan je literatuurlijst toegevoegd. Je voegt het toe aan de ‘to do’-lijst op je dashboard.

De drukte in de Universiteitsbibliotheek valt vandaag mee, de real-time bezettingsgraad zit nu op 60 procent. Je reserveert je favoriete studieplek. Daar lees je het artikel en kijk je naar een extra kennisclipje van je docent. Het clipje was duidelijk en nuttig, dus geef je het een waardering van 9. Vervolgens maak je de bijhorende opgaven en krijg je direct feedback op je snelheid en fouten. Aan de hand daarvan worden nieuwe opgaven met een hogere moeilijkheidsgraad gegenereerd. Je docent ontvangt ondertussen een real-time update met de resultaten en vooruitgang van alle studenten.

In de virtual reality classroom zet je je bril op en kies je de optie ‘simulatie: business negotiations’. Je scoort vandaag een 8. Nog twee simulaties en je hebt je certificaat voor dit vak gehaald. Morgen heb je een tentamen van een vak op Oxford University. Je reserveert een beveiligde computer om die morgen op de EUR te kunnen maken. Omdat je al dertig studiepunten in Finance hebt besluit je twee vakken in Data Analytics te volgen, aan de TU Delft en MIT, zoals de digitale coach op je dashboard aanraadde.

Al mogelijk

Zo zou onderwijs er over vijf of tien jaar uit kunnen zien. Alles wat ik hierboven heb geschetst is al mogelijk, maar wordt nog niet toegepast. Dat vind ik heel jammer, omdat onderwijsvernieuwing veel voordelen heeft voor studenten en docenten. Het biedt onder andere persoonlijk, flexibel onderwijs en real-time feedback.

De EUR heeft al goede stappen gemaakt, zoals de virtual reality courtroom van de Erasmus School of Law. Helaas zijn er ook vervelende obstakels. Sommige medewerkers werken al twintig jaar op dezelfde manier, terwijl anderen gebrek aan ondersteuning of tijd hebben om te vernieuwen. Ook zijn er soms grote meningsverschillen, zoals docenten die fel tegen audiovisuele opnames van hoorcolleges zijn.

Community for Learning and Innovation

Daarom moeten studenten en medewerkers samen aan oplossingen werken. Daar wil ik voor zorgen binnen de Community for Learning and Innovation, waarin we door een universiteitsbrede verbinding van expertise en ervaringen meer vaart kunnen zetten achter onderwijsverbetering en -innovatie.

Hoe onderwijs er over tien of vijftig jaar uitziet weten we niet. Hoe dan ook, colleges zonder interactie, droge stof uit zware boeken en reproductie van oude tentamenvragen moeten passé zijn. Het is tijd voor onderwijsvernieuwing!