Voor het tweede jaar op rij organiseerden zes masterstudenten deze week de Erasmus Sustainability Days. Met een divers programma hopen ze studenten te inspireren een duurzamere levenstijl te omarmen en te laten zien wat bedrijven nu al doen om de wereld een stukje beter te maken.
Voor ieder wat wils
“Iedereen weet inmiddels wel dat duurzaamheid belangrijk is, maar veel studenten weten nog niet wat ze nou zelf precies kunnen doen” vertelt Jessie Yang (22), de voorzitter van het committee. “Ons doel is om studenten te laten weten dat iedereen iets kan doen. Vandaar ook onze slogan: be part of the change.”
Ondanks dat de Erasmus Sustainability Days pas voor de tweede keer worden georganiseerd, heeft de organisatie veel interessante bedrijven weten te strikken voor lezingen, workshops en de sustainability fair. “Er is niet per se één bedrijf waar we het meest trots op zijn, we zijn juist trots op het feit dat we verschillende soorten bedrijven hebben weten binnen te halen” zegt voorzitter Yang.

Persoonlijk verhaal
Er valt dus uit een hoop te kiezen. EM woonde de lezing van MUD Jeans bij, een kledingmerk dat volgens het principe van de circulaire economie jeans produceert, recyclet en leaset. Gastspreker Bert van Son vertelt over de levensloop van zijn bedrijf, zijn ambities en de uitdagingen die hij tegen kwam. “Vooral de details en persoonlijke verhalen vond ik interessant,” zegt de 24-jarige Global Business & Sustainability masterstudent Felix Johne, “helemaal omdat je normaal gesproken bij dit soort bedrijfspresentaties meer een marketing verhaal krijgt te horen. Dit was een authentiek en persoonlijk verhaal.” De eveneens 24-jarige Sterre Swen (International Management masterstudent / CEMS) vervolgt: “Bert’s verhaal was erg inspirerend, hij is een succesvolle zakenman.”
Halverwege de lezing komt Radio Rijnmond nog even op bezoek. Voor vijf minuten neemt de man van de radio de ruimte over en worden zowel Bert als een aantal studenten live geinterviewd voor de radio. “Ik dacht eerst dat hij bij toeval binnen kwam stormen, dat was wel even ongemakkelijk”, zegt Beatriz Ramos (21), studiegenoot van Felix, lachend.

Zelf aan de slag
‘Ik vond het erg leuk dat een Nike-stagiair van de Erasmus Universiteit hielp met het begeleiden van de workshop.’
Behalve lezingen van onder andere MUD Jeans, Samsung en Heineken, worden er ook workshops gegeven door bedrijven zoals de NS en Nike. Tijdens de workshop van Nike gaan de studenten in groepjes drie kwartier lang aan de slag met het bedenken van een strategie voor Nike, met als focus natuurlijk duurzaamheid. “Ze probeerde de workshop heel erg interactief te maken, en dat vond ik zeker positief”, zegt Roos Imkamp, een 24-jarige Global Business & Sustainability masterstudent.
Vera van Aller (23, Media & Business) beaamt dat “Ik vond het erg leuk dat een Nike-stagiair van de Erasmus Universiteit hielp met het begeleiden van de workshop.” De Erasmusstudent doorliep de pilaren waarop Nike zijn duurzaamheidsbeleid baseert, zodat de groep die vervolgens als inspiratie voor hun strategieën kon gebruiken.
Als aan het einde van de workshop alle nieuwe strategieën worden gepitcht, is het duidelijk dat een stel knappe koppen bezig is geweest. Zo kwamen twee groepen studenten met het idee een schoen te ontwikkelen die kopers continu kunnen aanpassen aan hun wensen, om er op die manier voor te zorgen dat er minder schoenen worden weggegooid. Wie weet gaat Nike er wel vandoor met dit, of een van de andere ideeën.