Filosofie begint in september met een nieuwe masteropleiding, volledig in het Engels. Het programma vervangt de huidige master.
“Het was hoog tijd om het masteronderwijs op te knappen”, vertelt onderwijsdirecteur Bart Leeuwenburgh. “Er was in de laatste jaren een wildgroei aan keuzevakken ontstaan, waarop soms maar twee of drie studenten afkwamen. Nu zijn filosofen niet zo van het rendementsdenken, maar zelfs wij moeten ons afvragen of dat haalbaar blijft.” Het afgelopen jaar bereidde een projectgroep de herziening van het masteronderwijs voor.
Double Degree
Studenten kunnen in de nieuwe master kiezen uit twee richtingen: Philosophy, Politics and Economics of Continental Philosophy and its History. Daarnaast zijn alle vakken in het Engels. Dat vloeit volgens Leeuwenburgh logisch voort uit de Double Degree, een Engelstalig programma voor studenten die naast hun reguliere bachelor een bachelor Wijsbegeerte willen halen. De faculteit startte dit collegejaar met die Double Degree en trok daarmee ruim tweehonderd studenten.
“We kregen dit jaar al een hoop vragen of we voor de internationale studenten uit dat programma ook een master zouden aanbieden, en zij kunnen na hun Double Degree nu ook onze master volgen”, zegt de onderwijsdirecteur.
De nieuwe master start in september. Huidige masterstudenten die volgend jaar nog bezig zijn zullen ook onder de nieuwe master vallen.
Input vanuit hele faculteit
De Faculteitsraad stemde onlangs in met het nieuwe masteronderwijs. “We hebben vooral gekeken of iedereen binnen de faculteit voldoende input heeft kunnen leveren”, zegt voorzitter Jasper van den Herik. “Dat was zeker zo. Vanuit de hele faculteit hebben mensen mee kunnen denken over de nieuwe master. Dan is het niet aan de Faculteitsraad om ineens iets anders te willen.”
‘t Kofschip
Toch is niet iedereen enthousiast over de nieuwe Engelstalige master. “Ik zal geen mastercolleges meer geven, want er zijn grenzen aan wat je nog accepteren kunt”, schreef filosoof Ger Groot vorige week in een column in Trouw over de verengelsing van het universitair onderwijs. “Hoe studenten ooit nog hun filosofische wijsheden in het Nederlands zullen kunnen uitleggen is niet eens mijn eerste zorg. Die betreft vooral de vraag wie hen nog ’t kofschip zal uitleggen en ze laten zien hoe de ene welgevormde Nederlandse zin moet volgen op de andere. Want dááraan schort het vandaag de dag schromelijk.”