Blue Monday, volgens marketeers ‘de meest depressieve dag van het jaar’. En ook ongeveer de dag dat we erachter komen dat er niets terecht is gekomen van onze goede voornemens. Maar uit recent wetenschappelijk onderzoek van Nicole Mead van de Rotterdam School of Management (RSM) en Vanessa Patrick van Houston University blijkt dat daar wel wat aan te doen is: je moet het alleen anders aanpakken.

Het onderzoek van Mead en Patrick richt zich vooral op het eten van ongezonde snacks. Vaak verbieden mensen zichzelf om nog te snoepen. Eetgewoontes worden vaak drastisch omgegooid, we stappen over van pizza naar salades of van chocolade naar een bakje fruit. Maar helemaal stoppen met het eten van een bepaald product kan averechts werken, blijkt uit het onderzoek van Mead en Patrick.
'Dat eet ik nog wel eens'
Uit het onderzoek blijkt dat het beter werkt wanneer je jezelf bedenkt ‘dat eet ik nog wel eens’ dan wanneer je jezelf helemaal verbiedt een bepaald product te eten. Maar juist bij goede voornemens verbieden mensen zichzelf vaak om nog ongezond te eten. Hierdoor blijven ze langer aan een product denken, wat het lastiger maakt om het product niet te eten. Jezelf een moment of tijd geven waarop je de pizza of chocolade mag eten werkt ook niet. Je blijft dan alsnog aan het product denken.
Gedwongen beslissingen werken niet
Mensen die zeggen ‘dit eet ik nog wel een keer’ denken veel minder aan het product, uiteindelijk eten ze er daardoor ook minder van. Wel is het belangrijk dat je zelf beslist een product niet meer te eten. Wanneer je gedwongen die beslissing moet nemen gaat het vaak alsnog mis.
Niet alleen met gezonder eten werkt het op deze manier. Ook goede voornemens als stoppen met roken of minder geld uitgeven kun je ongemerkt saboteren door jezelf iets te verbieden.