De ICT-afdeling heeft de zomer gebruikt om de snelheidsproblemen die het computernetwerk van de EUR het afgelopen halfjaar teisterden op volle kracht te lijf te gaan. Vakanties werden uitgesteld, en tientallen maatregelen genomen. Nu het weer druk is op de campus komt de grote test. Pieter van der Wilk, hoofd van de afdeling IT Services, verwacht ‘een stijgende lijn in de beoordeling’.
‘@wEURk 2.0 is merkbaar veel sneller is en er is geen instabiliteit meer’
Uit een enquête van EM in juni bleek dat veel medewerkers de werkplekken ’traag’ en ‘stroperig’ vinden. Al voor de zomer mochten enkele medewerkers de nieuwe ict-werkplek @wEURk 2.0 testen, en die testfase is nu flink uitgebreid.Steeds meer werkplekken worden overgezet. “Die veranderingen worden enthousiast ontvangen en van de gebruikers krijgen we terug dat het merkbaar veel sneller is en er geen instabiliteit meer is”, zegt Van der Wilk. “We gaan nu de overgebleven @wEURk 1.0 werkplekken versneld vervangen. Plekken waar grote prestatieproblemen zijn krijgen daarbij voorrang.”
Polakgebouw
Verder zijn er ook achter de schermen vele maatregelen genomen om de algehele snelheid van het netwerk op te krikken. Zo zijn allerlei onderdelen van de IT-infrastructuur vernieuwd en ‘dubbel’ uitgevoerd, zodat de kans op uitval verder wordt beperkt. Ook is er nu veel meer opslagruimte op het netwerk.
Ook zouden de problemen met thuiswerken tot het verleden moeten behoren. Er is per 1 september een nieuwe ‘remote desktop omgeving’. Die brengt een sterke snelheidsverbetering met zich mee, zegt Van der Wilk.
Daarnaast is de ICT-afdeling tijdens de zomer druk geweest met het inrichten van werkplekken in het nieuwe Polakgebouw, verbeterde wifi en de audiovisuele voorzieningen in 85 collegezalen. Maar de sfeer op de afdeling is ondanks alle hectiek goed, vertelt het hoofd van ICT. “We zijn duidelijk in een rustiger vaarwater beland. Nu kunnen we voortbouwen op het nieuwe fundament dat de laatste maanden is ontwikkeld en opgeleverd.”
Nieuwe enquête
EM zal in oktober een nieuwe enquête houden over de ICT-voorzieningen op de universiteit. Van der Wilk is optimistisch over de resultaten, ondanks de vernietigende conclusies van de vorige enquête. “Ik verwacht een stijgende lijn in de beoordeling, wat betreft performance en stabiliteit, en de manier waarop men geholpen wordt door de servicedesk.”