Erasmus Magazine heeft een nieuwe huisstijl en een nieuwe website en daar is de redactie supertrots op. Op de site kun je terecht voor het allerlaatste nieuws, achtergrondverhalen en opinie; alles wat voor jou als student of medewerker interessant is.
Er is deze zomer hard gewerkt aan de nieuwe website én huisstijl van Erasmus Magazine (EM). Samen met de Rotterdamse vormgevers van Unit20 en de webbouwers van Bolster heeft dit geresulteerd in een state-of-the-art, geheel tweetalige website. Op 17 september verschijnt het magazine geheel in nieuwe stijl, een week later volgt het Engelstalige magazine.
Help ons de site verder te verbeteren en de laatste plooien glad te strijken! Stuur ons je feedback.
Slow journalism
“Wij zijn heel trots op hoe de nieuwe EM eruitziet”, vertelt Wieneke Gunneweg, hoofdredacteur van EM. “We hebben daarbij gekozen voor wat we slow journalism hebben genoemd: niet overal per se de eerste in willen zijn, maar wel de beste. EM wil een medium zijn dat onmisbaar is voor studenten en personeel van de EUR.”
Debat en discussie
“Ook voor ons is het spannend, omdat wij naar nieuwe manieren gaan zoeken om de mensen nog beter te bereiken, de dialoog aan te gaan met lezers en hen de verhalen te brengen waar ze wat aan hebben”, vervolgt Gunneweg. “Maar het zal zeker geen ‘u vraagt, wij draaien’ worden. Onderwerpen – zowel on- als offline – worden beter uitgediept en krijgen een langere ‘levensloop’, doordat we het debat zullen opzoeken en verhalen steeds zullen aanvullen, waardoor ze langer meegaan dan een editie van een tijdschrift.”
Platform
Jaap Stronks, founding father en baas van bureau Bolster, heeft met groot plezier aan de site gewerkt, en niet alleen omdat EM Rotterdam als standplaats heeft. “Om online interessant te blijven heb je een goede gebruikerservaring nodig. Een platform dus, dat prettig is om nieuws tot je te nemen, te delen, en door te sturen.” De veelzijdige toolkit die daarvoor nodig is, heeft Bolster ontwikkeld. Stronks: “Er zijn namelijk veel verschillende vormen waarin je een verhaal kunt vertellen – photogalleries, flitsnieuws, filmpjes, longreads, om er maar een paar te noemen; dat is nu allemaal mogelijk. En in de toekomst bijvoorbeeld ook podcasts en een discussieforum.
Robuust logo
De ontwerpers van Unit20 maakten de nieuwe huisstijl, daarbij hebben de ontwerpers zich gebogen over de typografie, logo en kleurstelling. “Het nieuwe logo combineert het robuuste van Rotterdam – staal en beton – met een verwijzing naar het feit dat EM meer en meer online haar verhalen gaat presenteren, door de hyperlinkachtige streep onder de M van EM. Het kleurenpalet verwijst naar de slow journalism, met ingetogen kleuren”, aldus Yoe San Liem van Unit20.
Maandelijks magazine
Met de lancering van de nieuwe website, zal het aantal papieren edities van EM afnemen; vanaf dit studiejaar verschijnt EM nog maandelijks – de Engelse editie tweemaandelijks. “Vanaf volgend jaar staat gepland dat het papieren magazine nog vier keer per jaar verschijnt, als cadeautje voor de lezer”, aldus Gunneweg.