Een kebabje bestellen met een appje, het kan vanaf dinsdag

Comfort food wordt vanaf aanstaande dinsdag nog comfortabeler. Dankzij een project van enkele RSM-studenten kun je dan op de campus een uitsmijter, tosti of kebabje bestellen vanaf je telefoon.

RSM-studenten Martine Gatsonides en Bart Pleysier deden anderhalf jaar geleden tijdens hun minor Entrepeneurship onderzoek naar betaalmiddelen op de campus. Volgens Bart ontdekten ze dat er een enorme variëteit aan betaalmethodes bestond: in de parkeergarage alleen chipknippen, in de kantines meestal met een pinpas, bij automaten met muntjes en een speciale printpas om iets te kunnen printen. Dat moest eenvoudiger kunnen. De oplossing die ze tijdens de minor bedachten was betalen via een smartphone-app. “Het hoofd van financiële zaken John van Barneveld zag het er wel in zitten” zegt Bart nu. Samen met de Rabobank, MyOrder en een aantal horecagelegenheden ging het avontuur na de minor door.

Medestudent Marco van Delft schoof aan bij het nieuwe bedrijfje Dnktnk, en anderhalf jaar verder staat het systeem klaar om ‘live’ te gaan. De droom om alle betaalmiddelen ter zijde te schuiven en te vervangen door één app is nog niet bereikt, maar er zijn al heel wat adresjes op de campus waar je terecht kunt met MyOrder. Bij het Erasmus Sportcafé, New Fork, HAS Döner Kebab en Tosti World kun je al je favoriete gerechten bestellen, het Erasmus Paviljoen doet binnenkort ook mee.En je kunt natuurlijk al je printtegoed opwaarderen met de app, die beschikbaar is voor iPhone en Android.

Eenvoudig bestellen

Na installatie van de app is bestellen eenvoudig: je selecteert de horecagelegenheid van je voorkeur, kiest je maaltijd of drankje, selecteert het gewenste tijdstip en betaalt via een prepaid portemonneetje of via iDeal. Bij de kassa staat het eten vervolgens voor je klaar. Geen rijen meer, en geen cash geld nodig. 

‘Ambassadeur’ Bente Sluyter mocht het systeem testen. “Ik gebruik het sinds maandag en het bevalt erg goed. Ik had tentamens dus ik zat veel in de UB. Het tegoed wat ik gekregen heb is al op!” Het personeel is tijdens de testfase al aardig gewend geraakt aan het nieuwe systeem, zegt Bente. “Het voelde eerst wel een beetje gek om iedereen voorbij te lopen bij de Tosti World, maar ook het personeel snapt nu meteen waarvoor je komt.”

Koude uitsmijter

Sommige gerechten worden niet automatisch voor je klaargezet. De befaamde uitsmijter van het Erasmus Sportcafé bijvoorbeeld. “Bestellen kan wel, maar je moet even bij de bar melden dat je er bent”, vertelt directeur Jon de Ruijter van Erasmus Sport. “Zo’n uitsmijter is namelijk zo koud, en we willen niet dat je een koude uitsmijter moet eten omdat je vijf minuten later was”, legt De Ruijter uit.

Gatsonides kondigt aan dat er vanaf dinsdag flink campagne gevoerd wordt voor het nieuwe betaalsysteem. “De posters hangen al klaar, en we willen ook veel studenten bereiken via Facebook en ons eigen netwerk. We zijn tenslotte Bedrijfskundestudenten, voor ons is dat een heel belangrijk onderdeel.” Volgens Pleysier en Gatsonides kun je de komende weken dan ook flink wat kortingsacties verwachten bij de verschillende eetgelegenheden op de campus. ES

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.