Silicon Valley Mentality

Silicon Valley Mentality

Hoe kan het toch dat er zo veel inspirerende bedrijven op hetzelfde kleine stukje planeet zitten? Dat is een belangrijke vraag die blogger Eric San Giorgi tijdens zijn periode in de Verenigde Staten probeert te beantwoorden.

Met Pixar, Google, Facebook, Apple, Adobe en Intel op een heel klein stukje land kun je wel spreken van vruchtbare grond met een veelbesproken mentaliteit. Een van de doelen tijdens mijn verblijf in de VS was om deze Silicon Valley mentaliteit onder de loep te nemen. Wat is er gaande op dit hele kleine stukje land met al jaren de crème de la crème van de technologie sector? Wat zijn de ingrediënten die telkens weer zorgen voor frisse ideeën?  

Culture by design

Bedrijven in Silicon Valley hebben vaak al een sterke bedrijfscultuur, ondanks dat ze vaak pas kort bestaan. Indrukwekkende bedrijfscultuur-‘manifesto’s’ van Netflix, Hubshare en Zappos zijn online te vinden waaruit blijkt dat deze bedrijven zeer bewust bezig zijn alle regels van het conventionele bedrijfsleven op straat te gooien. Werknemers moeten lef tonen, innovatief handelen en fouten maken. Daarnaast is een baan van 9 tot 5 verleden tijd: van werknemers wordt verwacht te werken op de momenten dat zij het productiefste zijn. De scheiding tussen werk en privé begint ook steeds meer te verdwijnen met kantoren die niet meer alleen bedoeld zijn om te werken maar waar je ook naar de kapper, wasserette en Kung fu-les kan gaan.

Open Cultuur

De open cultuur van Silicon Valley is te merken bij het hoofdkwartier van Facebook waar Mark Zuckerberg (CEO van Facebook) een kantoor heeft aan het binnenplein van de campus. Zo kunnen werknemers zien wat hun leider aan het doen is en met wie hij meetings heeft: geen privacy voor de opperbaas dus. In het centrum van Palo Alto bespreken sleutelfiguren van de machtigste technologiebedrijven ter wereld gewoon openlijk op een terrasje de toekomst, dus kijk niet raar op als Tim Cook (CEO Apple) naast je zit bij Starbucks. Tijdens mijn periode in deze regio merkte ik hoe makkelijk het was om afspraken op te zetten met personen, en hoe bereid iedereen was om te helpen. Deze ‘help elkaar’- cultuur, die Steve Jobs in het verleden nog belangrijke ideeën voor zijn eerste Apple computer opleverde, siert nog steeds Silicon Valley, als een plaats waar als een collectief wordt gewerkt aan de toekomst. Natuurlijk is het naïef om te denken dat bedrijven hier alles kunnen delen, want alle bedrijven proberen gewoon winst te maken, maar de hippiecultuur waaruit Silicon Valley is ontstaan is nog steeds niet verdwenen.

Kantoormagie

De ouderwetse gedachte dat het kantoor een statussymbool is, wordt langzamerhand vervangen door de gedachte dat het kantoor een tool is om samenwerking te stimuleren en uiteindelijk betere producten te maken. De architectuur van het kantoor moet er toe leiden dat werknemers elkaar zo vaak mogelijk spontaan tegen het lijf lopen en zoveel mogelijk interactie hebben. Bij bedrijven als Pixar krijgen werknemers zelfs budget om hun kantoor vorm te geven, wat een jungle van creativiteit oplevert, die zich waarschijnlijk ook weer vertaald in hun films. Bedrijven als Google spenderen miljoenen om hun kantoren fris en creatief te houden: glijbanen, geheime brainstorm ruimtes en hangmatten voor een snelle power nap. Werknemers switchen om de zoveel tijd gewoon van werkplek om weer nieuwe prikkels te krijgen in een nieuwe omgeving.  

Play on!

Een van de lessen die ik meeneem naar Nederland is om de wereld te blijven zien door de ogen van een kind. Deze speelse werkwijze is namelijk een van de redenen dat Silicon Valley al jaren de succesvolste technologie speeltuin is. Play on!

Eric San Giorgi is masterstudent Marketing aan de ESE en ondernemer. Hij vertegenwoordigt momenteel de EUR in het Kauffman Global Scholarhip in de VS, begeleid door AgentschapNL. Het programma bestaat uit trainingen aan universiteiten zoals Harvard en MIT Sloan en bedrijfsbezoeken bij Google, DEKA en Zaarly. Eric zal zijn programma afsluiten met een stage bij Adobe in San Jose. Daarnaast is hij in zijn vrije tijd hamburgerrecensent

Deel dit artikel