Marita Beukers neemt na 15 jaar afscheid als medewerker van het Rotterdamsch Leeskabinet op een wel heel bijzondere manier: een expositie van haar werk als kunstenares.

Ga gerust achterstevoren op je stoel zitten, wanneer je de komende tijd op de eerste verdieping van de U-bibliotheek studeert. Dan heb je namelijk zicht op werk van kunstenares Marita Beukers. Aanleiding van de expositie is dat Beukers deze zomer met stopt met werken voor het Rotterdamsch Leeskabinet, een verenigingsbibliotheek gevestigd in de Universiteitsbibliotheek. Na 15 jaar bij het Leeskabinet gaat ze met pensioen.

Eigen muurtje

Beukers is opgeleid als fotograaf (St. Joost in Breda), legde zich vervolgens toe op de opvoeding van haar vier kinderen en werkt sinds 1998 drie dagen in de week bij het Rotterdamsch Leeskabinet. De rest van haar tijd besteed ze aan haar kunst. In het Leeskabinet heeft ze ook ‘een eigen muurtje’, zoals ze het noemt. Op de muur tegenover de balie hangt steevast nieuw werk van Beukers.

Heel veel stukjes foto’s

Sinds 2004 maakt ze vooral collages, gebruikmakend van haar eigen foto’s. “Het begon met foto’s van Delft”, vertelt ze. “Ik scheurde de foto’s, verschoof ze wat en er ontstond een heel nieuw beeld.” Daarna is ze haar techniek verder gaan ontwikkelen. Ze maakt een aantal foto’s van bijvoorbeeld een gebouw en drukt die af in verschillende groottes. Vervolgens knipt ze met een nagelschaartje stukjes uit de foto, heel veel dezelfde stukjes, en schuift die tot een nieuw beeld.

Rotterdamse panden 

“Het is heel verslavend, je bent echt een nieuw gebouw aan het maken. In het volgende leven word ik architect”, lacht ze. Overigens is een van haar kinderen daadwerkelijk architect geworden, een ander binnenhuisarchitect. Beukers heeft veel Rotterdamse panden ‘bewerkt’, verschillende foto’s zijn aangekocht door het Rotterdams Stadsarchief.

 

Surrealistische beelden

De werelden in Beukers werk staan los van de wetten van de zwaartekracht of logica. Met als resultaat wat surrealistische beelden, de ene keer sprookjesachtige, een volgende kaleidoscopisch. Beukers speelt ook met spiegelbeelden, zoals in de werken waarbij ze enkel de spiegelingen van molens in het water gebruikt, of de serie waarbij ze de foto’s maakte van vervormde weerkaatsingen in haar auto.

Erasmus MC

De meest recente werken van Beukers zijn van het Erasmus MC, ‘een intrigerend gebouw’. “Typisch hoe je ook wordt beïnvloed door het wereldnieuws”, zegt ze. “Eén van die werken heb ik gemaakt op de dag na de bomaanslag in Boston. Het gebouw heeft de vorm gekregen van een soort ontploffing.” Niet met opzet. “Maar het zit toch in je achterhoofd.”

Beukers maakt in opdracht ook collages met andere thema’s. Zo maakte ze voor het North Sea Jazz Festival een aantal werken rondom muziek. Ook plakte ze collages met foto’s van groenten en maakte ze voor een uitvaartmaatschappij twee maal ‘een venster op het hiernamaals’.

Per 1 augustus gaat Beukers met pensioen. Daardoor komt er meer ruimte voor de kunst. MF