De ereburger van de VS
De klok slaat half 10 in een verlaten wegrestaurant in Kansas City; de 70-jarige eigenaar achter de kassa flipt nog een hamburger en de vaste stamgast gooit nog een quarter in de pinball machine. Dit is niet het begin van een doorsnee actiefilm, maar een beschrijving van een normale avond in het leven van een hamburgerrecensent met maar één doel: de zoektocht naar de ereburger van de VS.
Tijdens mijn Kauffman Global Scholarship staat ondernemerschap 24/7 centraal – gesprekken gaan louter over lean start-ups, pivots en IP’s. Een unieke ervaring waarbij ik ongelofelijk veel leer. Mijn tijd in de VS besteed ik tevens parttime aan hamburgers. Misschien een enigszins vreemde hobby, maar er zijn drie redenen waarom ik hier een heleboel inspiratie uit haal: de hamburger is veruit het meest authentieke gerecht in de VS; het is een eer om hamburgerrecensent te zijn – ik voel me jurylid van de culinaire Oscars; en er is geen betere plek om te leren over marketing.
Ik doe mijn test heel erg nauwkeurig, en al snel werd duidelijk dat het oneerlijk is om alle hamburgers over een kam te scheren. Daarom wil ik voorstellen om drie verschillende hamburgertypes te onderscheiden:
A. Freestyle funky hamburgers:
Deze burgers zoeken hun inspiratie in de verre hoeken van onze aardbol, van Teryaki- tot Bolognesesmaken: alles wordt geïntegreerd in het concept van de hamburger. Hoe creatiever hoe beter.
B. Old-school authentieke hamburgers:
Deze hamburgers worden vaak nog gemaakt volgens het authentieke recept, dat van vader-op-zoon wordt overgedragen. Dit zijn super simpele hamburgers die bestaan uit de klassieke ingrediënten: broodje, hamburger, kaas, ui en tomaat. Het is uniek om te zien hoeveel variatie er mogelijk is met alleen deze smaakmakers.
C. Corporate keten hamburgers:
Van McDonalds, via FiveGuys en Burger King, tot In-N-Out: dit zijn wereldburgers. Ze missen dan wel een stukje authenticiteit, maar garanderen wel een zekerheid voor kwaliteit. In de volksmond worden deze burgers ook wel ‘smijtburgers’ genoemd. Tijdens mijn zoektocht naar de beste burger in de VS zal deze categorie echter het minst benadrukt worden.
Marketinglessen
De bovenstaande hamburgers zijn totaal verschillend, maar de tentjes waar ze gecreëerd worden delen veel kenmerken. Deze hamburgertentjes zijn het beste voorbeeld van creatieve en agressieve marketing in de VS. Zo pretendeert het gros van de tentjes de beste burger van VS te hebben en lijken er meer awards dan hamburgers te bestaan. Daarnaast zijn de namen van de hamburgers een belangrijke marketingtool. Zo kan je de ‘Mark Zuckenburger’ niet missen als je in de achtertuin van Harvard bent. Een passievolle eigenaar achter de kassa is misschien wel het meest essentiële ingrediënt voor een triple A hamburgertent. Het liefst met meer dan veertig jaar ervaring in de business en een rugtas vol verhalen over zijn invloed op de wereldpolitiek.
Mijn hamburgertest is een zware uitdaging maar tevens ook een leerzame missie. Van de originaliteit van de burgernaam tot en met de levenslessen van de eigenaar: elke hamburger heeft een verhaal. Blijf mijn blog in de gaten houden voor nieuwe hamburgers!
Eric San Giorgi is masterstudent Marketing aan de ESE en ondernemer. Hij vertegenwoordigt momenteel de EUR in het Kauffman Global Scholarhip in de VS, begeleid door AgentschapNL. Het programma bestaat uit trainingen aan universiteiten zoals Harvard en MIT Sloan en bedrijfsbezoeken bij Google, DEKA en Zaarly. Eric zal zijn programma afsluiten met een stage bij Adobe in San Jose. Daarnaast is hij in zijn vrije tijd hamburgerrecensent.
