Frauderende hoogleraar RSM neemt ontslag

Hoogleraar Consument en Samenleving Dirk Smeesters van de Rotterdam School of Management (RSM) heeft ontslag genomen. Volgens de EUR heeft hij een wetenschappelijke fout of fraude begaan.

De commissie wetenschappelijke integriteit van de Rotterdamse universiteit deed maandenlang onderzoek naar de wetenschappelijke handel en wandel van Smeesters en kwam deze ochtend met een rapport. Het College van Bestuur heeft afgelopen donderdag het ontslag van de hoogleraar geaccepteerd.

Onbetrouwbare data

De universiteit heeft besloten twee artikelen van de hoogleraar terug te trekken uit wetenschappelijke tijdschriften. Het gaat hierbij om bevindingen die in statistische zin hoogst onwaarschijnlijk zijn. Ruwe data die de basis van deze artikelen vormden bleken niet meer beschikbaar te zijn voor inspectie door derden. De hoogleraar heeft aangegeven dat hij data zodanig heeft geselecteerd dat de gezochte effecten statistisch significant werden.

Co-auteurs

Hoe omvangrijk de fraude is, heeft de universiteit nog niet bekend gemaakt. Smeesters was tot 2007 onderzoeker aan de Universiteit van Tilburg op het departement marketing van de Economische Faculteit, schrijft Univers magazine van Tilburg University op de website. Hij werkte daar niet samen met de frauderende sociaal-psycholoog Diederik Stapel. Wel hebben Stapel en Smeesters elkaar in het verleden ontmoet. Smeesters was begeleider van promovendus Jia Liu en Stapel zat in de promotiecommissie. Later schreven Smeetsers en Liu (die nu bij de Rijksuniversiteit Groningen werkt) verschillende artikelen samen.

Consumentengedrag

Smeesters publiceerde vooral over consumentengedrag en het effect van reclames. De universiteit heeft zijn naam al van de website verwijderd, maar via het cache-geheugen van Google is zijn publicatielijst nog te vinden. Hij beweerde onder meer dat consumenten een voorkeur hebben voor producten uit eigen land na nieuwsberichten waar de dood een rol in speelt, omdat zulk nieuws patriotisme aanwakkert. Ook zouden reclames met dikke of juist dunne modellen een ander effect hebben op mensen met overgewicht dan op mensen van normaal gewicht. TL

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.