Het EUR team dat in Parijs streed om een finaleplaats in de L’Oréal Brandstorm 2012 competitie keert zonder prijs terug naar Rotterdam. EM reisde mee naar de marketingwedstrijd.

L’Oréal Brandstorm is een jaarlijkse marketingwedstrijd die studenten in teams van drie uitdaagt om een innovatief product of -lijn te bedenken voor de verschillende divisies van de cosmeticagigant. Tijdens nationale voorrondes in 44 landen worden de producten, inclusief marketingcampagne, aan een professionele jury gepresenteerd, waarna één team zijn land en product(lijn) mag vertegenwoordigen in Parijs. Studententeams uit Chili en de Filipijnen gingen er donderdag vandoor met een gedeelde eerste prijs: een award en €10.000 aan reisgeld.

‘Iconisch’ product

Begin februari kregen RSM masterstudenten Marketing Management Valesca Benjamin (24), Görkem Erdem (25) en Justin Sangers (23) de opdracht om een ‘iconisch’ product of een productlijn te ontwerpen voor The Body Shop – onderdeel van L’Oréal sinds 2006. Ze ontwikkelden een marketingcampagne voor een duurzame, navulbare houten zeeppomp en versloegen hiermee de concurrentie uit Groningen, Maastricht en Amsterdam tijdens de Nederlandse voorrondes in Brussel. 

‘Professionele presentatie’

In een snikhete Holiday Innzaal in Parijs presenteerden de marketingstudenten donderdag opnieuw hun campagne aan andere, internationale teams. Het ‘integere en goed doordachte product’ en de ‘zeer professionele presentatie’ maakten volgens de jury indruk. Toch zag jurerend HR-manager van The Body Shop Europa Alex Snelling de visuele campagne, zoals de poster, niet genoeg passen bij het eigenlijke product. Ook waren ze niet overtuigd van de bredere inzetbaarheid van de houten ‘dispenser’, omdat het volgens hen slechts om één product ging. Uiteindelijk veroverde het EUR team om deze redenen geen plaats in de top drie die door ging naar de finale diezelfde avond.

 

De jury vond de ‘heroïsche’ vrouw op de poster niet passen bij de oprechtheid van het product

Teleurgesteld maar tevreden

Benjamin, Erdem en Sangers kunnen er zelf goed mee leven. Ze zijn trots dat ze het zo ver hebben geschopt en gunnen de finalisten dan ook hun plek op het podium. Erdem: “We geloven nog steeds in ons product, maar ik snap het jurycommentaar zeker. Misschien hadden we een iets neutralere visuele omgeving moeten kiezen om de dispenser in te presenteren. Ik heb in ieder geval het kaartje van één van de juryleden, je weet maar nooit…!”.

Benjamin is iets meer teleurgesteld, ze had graag verder willen komen en kan zich minder vinden in het oordeel van de jury. “De opdracht was ‘bedenk een product, of een productlijn’; wij kozen voor het eerste. Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat we met slechts één product ‘te weinig toevoegen aan het assortiment’, dat is niet helemaal eerlijk.”

Inspirerend

Toch is ze tevreden over het verloop van de avond. Sangers vindt de producten van de winnende concurrentie goed doordacht. Hij vond het inspirerend dat de presentaties van de Filipijnse kindercosmeticalijn en de Chileense maak-je-eigen-shampoo campagne van zeer hoog niveau waren.

Geheim goede marketing

Docent Daan de Raaf, van het vak International Product Management begeleidde het EUR team tijdens de ontwikkeling van het productidee en de campagne. Volgens hem zitten de geheimen van goede marketing in twee dingen: écht creatief durven zijn, dus ‘breaking the rules’ en irresistible logic, oftewel, logica waar je simpelweg niet omheen kunt.

Wedstrijd net echte leven

De Raaf werkt naast docent aan de EUR ook als Strategy Director bij reclamebureau DDB (bekend van ‘Even Apeldoorn bellen…’). Hij vertelt over L’Oréal Brandstorm: “Doordat studenten op een échte case worden losgelaten, met reële cijfers, komt Brandstorm met hun wedstrijd heel dicht bij de realiteit van de marketingwereld. Je past toe wat je leert tijdens colleges, je presenteert het zoals professionals dat zouden doen en de ervaring voelt zeer écht aan.” Of hij teleurgesteld is dat ‘zijn’ team niet heeft gewonnen? Uiteraard. Maar volgend jaar strijdt hij gewoon weer mee. De EUR heeft immers in tien jaar tijd negen keer de trip naar Parijs gemaakt. AP

Meer informatie over L’Oréal Brandstorm, ga naar www.facebook.com/lorealbrandstormofficial