Een sociaal netwerk voor professionals is er al (LinkedIn), maar ‘Magnet.me’ is een digitale ontmoetingsplaats voor studenten en bedrijven die een stap verder gaat. Dat stelt bedenker en oud-EUR-student Vincent Karremans. De website is sinds vandaag in de lucht.
Hoe werkt het?
“Voor bedrijven is het gratis, in ieder geval het eerste half jaar, daarna worden bepaalde onderdelen achter een verdienmodel gezet. Studenten kunnen zich altijd gratis inschrijven en maken een profiel aan waarin ze hun cv invoeren en hun wensen aangeven. Als dit aansluit bij de eisen van een bedrijf, kan die hen een netwerkverzoek sturen. Op deze manier kan een bedrijf gericht een poule aanmaken met studenten die beschikken over de juiste kwaliteiten, en die geïnteresseerd zijn in het betreffende bedrijf.”
Een gat in de markt?
“Ja, omdat bedrijven gericht en efficiënt kunnen zoeken naar talent. Doordat we een relatief klein bedrag rekenen, kunnen ook kleine bedrijven meedoen. Dit is meteen het voordeel voor studenten, want zij krijgen door het netwerk een realistischer beeld van de arbeidsmarkt. Misschien spreekt werken bij een kleiner bedrijf hen veel meer aan dan bij een van de ‘grote jongens’ die altijd aanwezig zijn bij recruitmentevenementen. Ik dacht tijdens mijn studie ook dat er maar tien advocatenkantoren in heel Nederland waren.”
Wat voegt het toe aan bestaande netwerken, zoals LinkedIn en Facebook?
“De bestaande netwerken bieden te weinig handvatten voor bedrijven om specifieke mensen uit hun ‘community’ uit te nodigen voor inhousedagen of workshops. Aan de andere kant kunnen studenten peilen wat ze waard zijn op de arbeidsmarkt en alvast contacten leggen met mogelijke werkgevers. Ook kunnen zij punten verdienen door vrienden uit te nodigen, hun cv up-to-date te houden of een online enquête in te vullen. De verdiende punten kunnen zij inruilen voor bijvoorbeeld een maatpak, een leren reistas of een abonnement op het tijdschrift ‘Quote’. Kortom, producten om je carrière een goede start te geven.”
Welke bedrijven zijn al lid?
“Bij de 130 bedrijven die al staan ingeschreven, zitten onder meer Unilever, Coca Cola, Heineken, Ahold en heel veel grote en kleine advocatenkantoren. “
Op welke manier gaan jullie geld verdienen met het netwerk?
“We zijn zo overtuigd van de kracht van Magnet.me, dat we verwachten dat bedrijven graag iets betalen voor een abonnement. Als zij merken dat de doelgerichte aanpak werkt, zal het de investering meer dan waard zijn. Het concrete verdienmodel staat nog niet vast, daar denken studenten van de TU Delft momenteel over mee.” LJ
EUR-student Hugo de Ruiter was een van de compagnons van Vincent Karremans, maar hij is op 10 mei overleden bij een fataal auto-ongeluk. Of Magnet.me een succes wordt, zal hij niet meer meemaken, maar zijn familie heeft er bij zijn partners op aangedrongen om verder te gaan met de site en te zorgen dat het een succes wordt. |