De sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven en alle universiteiten hebben inmiddels dan ook een eigen Facebook pagina. In een klein onderzoek van Karlijn de Wit voor ScienceGuide naar universiteiten en het effectief gebruik van de sociale media zit de Erasmus Universiteit in de middenmoot.
Volgens Anton Hulst, van de Stafafdeling Marketing en Communicatie, wordt er binnen de Erasmus Universiteit nog gewerkt aan de planmatige inzet van de sociale media in diverse bedrijfsprocessen. “Het is onderdeel van één van de projecten uit het programma Bedrijfsvoering 2013. In dit project, wat nu voorbereid wordt, willen we bijvoorbeeld een handboek ontwikkelen voor het effectief gebruik van social media binnen de EUR. ”
Studententeam
Er moet over veel dingen nagedacht worden. Wat doe je bijvoorbeeld in het weekend als het personeel vijf dagen in de week werkt, van negen tot vijf? Moet een student die een reactie plaatst dan wachten tot na het weekend op zijn antwoord? Op de TU Delft werken ze met een studententeam dat ook ’s avonds en in het weekend antwoordt op nieuwe reacties. “Daar weten we van”, zegt Hulst. “Maar je kunt pas gaan werken met een studententeam als dat duidelijke kaders heeft om mee te werken.”
Strategie
“Het is heel complex als je alle belangen binnen de Erasmus Universiteit wilt dekken”, legt Hulst uit. “Daarvoor heb je een grote strategie nodig. De Rotterdam School of Management (RSM) is binnen de universiteit bijvoorbeeld heel vooruitstrevend op het gebied van de sociale media. De Facebookpagina van RSM MBA heeft bijvoorbeeld al meer ‘likes’ dan de pagina van de Rijksuniversiteit Groningen, die in het onderzoek van De Wit de grootste fanbase heeft. Het is niet de bedoeling dat wij, van de afdeling Marketing, dingen bedenken die onbedoeld tegen het beleid van de RSM ingaan. Maar het kan ook niet zo zijn dat wij ons beleid op de RSM aanpassen en dat dit dan onbedoeld tegen het beleid van bijvoorbeeld de Erasmus School of Economics ingaat.”
Doel
Toch wordt er wel al over het gebruik van de sociale media zoals Facebook, Youtube, LinkedIN en Twitter, nagedacht. “Het zou natuurlijk gek zijn als ik, of mijn collega’s daar geen ideeën over hebben. Het is alleen niet zo dat we op Facebook moeten zitten omdat iedereen dat doet. Het moet business driven zijn, het moet een doel hebben.” CH