EUR werkt aan social media beleid

De sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven en alle universiteiten hebben inmiddels dan ook een eigen Facebook pagina. In een klein onderzoek van Karlijn de Wit voor ScienceGuide naar universiteiten en het effectief gebruik van de sociale media eindigt de Erasmus Universiteit in de middenmoot.

Volgens Anton Hulst, van de Stafafdeling Marketing en Communicatie, wordt er binnen de Erasmus Universiteit nog gewerkt aan de planmatige inzet van de sociale media in diverse bedrijfsprocessen. “Het is onderdeel van één van de projecten uit het programma Bedrijfsvoering 2013. In dit project, wat nu voorbereid wordt, willen we bijvoorbeeld een handboek ontwikkelen voor het effectief gebruik van social media binnen de EUR. ”

Studententeam

Er moet over veel dingen nagedacht worden. Wat doe je bijvoorbeeld in het weekend  als je personeel vijf dagen in de week werkt, van negen tot vijf? Moet een student die een reactie plaatst dan wachten tot na het weekend op zijn antwoord? Op de TU Delft werken ze met een studententeam dat ook ’s avonds en in het weekend reageert op nieuwe reacties. “Daar weten we van”, zegt Hulst. “Maar je kunt pas gaan werken met een studententeam als dat duidelijke kaders heeft om mee te werken.”

Strategie

“Het is heel complex als je alle belangen binnen de Erasmus Universiteit wilt dekken”, legt Hulst uit. “Daarvoor heb je een grote strategie nodig. De Rotterdam School of Management (RSM) is binnen de universiteit bijvoorbeeld heel vooruitstrevend op het gebied van de sociale media. De Facebook pagina van RSM MBA heeft bijvoorbeeld al meer ‘likes’ dan de pagina van de Rijksuniversiteit Groningen, die in het onderzoek van De Wit de grootste fanbase heeft. We moeten niet hebben dat wij, bij marketing, dingen bedenken die onbedoeld tegen het beleid van RSM in gaan. Maar het kan ook niet zo zijn dat wij ons beleid op RSM aanpassen en dat dit dan onbedoeld tegen het beleid van bijvoorbeeld de Erasmus School of Economics ingaat.”

Doel

Toch wordt er wel al over het gebruik van de sociale media zoals Facebook, Youtube, LinkedIN en Twitter, nagedacht. “Het zou natuurlijk gek zijn als ik of mijn collega’s daar geen ideeën over hebben. Het is alleen niet zo dat we op Facebook moeten zitten, omdat iedereen dat doet. Het moet business driven zijn, het moet een doel hebben.” CH

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Hiermee kun je je aanmelden voor de EM nieuwsbrief. Je krijgt elke donderdag een mail met het belangrijkste nieuws van de week. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige editie.

    Vragen over de nieuwsbrief? Lees eerst onze veelgestelde vragen.