Sinds twee jaar zet het bedrijf Battle of Concepts wekelijks een vraagstuk uit waarover studenten en young professionals tot en met 30 jaar kunnen meedenken. De EUR voert momenteel de ranglijst van hogescholen en universiteiten aan.

In de afgelopen twee jaar stuurden EUR-studenten 186 concepten in waarvan er tachtig in de prijzen vielen. Alles bij elkaar verdienden de EUR-studenten 24.030 punten en een even groot bedrag aan prijzengeld. In principe kunnen studenten van alle faculteiten deelnemen. Een economisch vraagstuk is echter interessanter voor economen en bedrijfskundigen, terwijl een maatschappelijk vraagstuk vooral sociologen, bestuurskundigen en psychologen zal aanspreken.

Excellentie in het onderwijs

Momenteel loopt er een vraagstuk over excellente studenten. Door de toegankelijkheid van het onderwijs kunnen steeds meer mensen studeren en krijgt onderwijs een gemiddeld niveau. Hierdoor, en door de huidige zesjescultuur, kunnen talentvolle studenten zich niet optimaal ontwikkelen. Battle of Concepts roept daarom studenten en young professionals op om mee te denken hoe getalenteerde studenten meer uit zichzelf kunnen halen binnen het huidige onderwijssysteem.

Dit vraagstuk is uitgezet door Academic Transfer, de vacaturesite voor wetenschappelijk personeel. Tot 29 maart kunnen studenten hun ideeën hierover insturen. Een interne jury bij Academic Transfer beoordeelt de inzendingen. De beste twintig worden gebundeld en aangeboden aan onderwijsminister Plasterk. Ook wordt vijfduizend euro verdeeld onder de winnaars. Dit bedrag wordt beschikbaar gesteld door Academic Transfer.

Battle-CV

Hoe vaker studenten met een winnend concept meedoen, des te meer geld en punten zij krijgen en hoe hoger ze op de ranglijst staan. Door dit registratiesysteem bouwen zij een ‘Battle-CV’ op, die meegestuurd kan worden met sollicitaties. Door mee te doen met battles kun je je als student dus in de kijker spelen van bedrijven.

Volgens Gijs Palsrok van Battle of Concepts kijken studenten met een frisse blik naar vraagstukken en komen zij met vernieuwende oplossingen. “Winnende concepten worden bij bedrijven vaak als startpunt genomen van brainstormsessies”, voegt hij toe. Ook noemt hij een voorbeeld van een hondenvoerfabrikant die een suggestie voor een nieuwe verpakking daadwerkelijk heeft overgenomen. LS

Meer informatie over de battle van Academic Transfer en andere vraagstukken