Ze zijn veel minder ergerniswekkend dan e-mails over penisverlengers, maar toch: te veel mail van goede doelen kan averechts werken. Mensen worden minder bereidwillig om te doneren. Wel moet gezegd: Nederlandse goede doelen mogen best wat meer mailings doen.

Dat blijkt uit promotieonderzoek door econome Merel van Diepen (EUR/ERIM).  Respondenten zijn minder geneigd om te doneren aan een goed doel, wanneer ze kort na elkaar verzoeken van goede doelenorganisaties krijgen – een effect van ‘kannibalisatie’ treedt op.

Toch blijkt ook volgens Van Diepen dat hogere mailfrequenties uiteindelijk nog steeds zorgen voor meer inkomsten. Bekend is uit 2005 dat de ‘goede doelenindustrie’ ruim 4 miljard euro ophaalde. De graad van verzadiging is nog niet bereikt, zegt Van Diepen, ook gezien de Verenigde Staten, waar de mailfrequenties veel hoger zijn dan hier. In de VS worden nog steeds enorme bedragen binnen gehaald.

Uit vervolgonderzoek moet blijken bij welke frequentie de aantallen en groottes van de donaties wel zouden gaan dalen. Merel van Diepen promoveert 22 januari met haar dissertatie Dynamics and competition in charitable giving. DR