Erwin Olaf - Verdriet uitgedrukt in 7 foto's
Als je de galerie binnenstapt, word je aandacht direct getrokken door de reeks foto’s van Erwin Olaf. Hij portretteert verdriet in zeven verschillende toestanden. De hoofdfoto Grace toont een vrouw van middelbare leeftijd die lijdt en huilt om een onbekende reden.
Hoewel het gefotoshopt lijkt, onthult kunstkenner Luuk Bode de techniek van de kunstenaar: “Dit beeld is in scène gezet. Olaf had een fatsoenlijke studio waar hij elk minuscuul detail van de foto plande. Elk object is met een reden op die specifieke plaats gezet. En hij regisseerde ook de mensen in de foto’s.”
Scarlett Hooft Graafland - Het surreële van analoge fotografie
Scarlett Hooft Graafland is een avontuurlijke fotograaf. Ze reist de hele wereld over om in contact te komen met de lokale bevolking. Een van haar foto’s toont een vrachtwagen midden in de woestijn met een exploderende lading cocabladeren. Het blauw van de truck contrasteert met het wit van de woestijn en het groen van de planten. Op deze manier vraagt ze aandacht voor het gebruik van drugs in Zuid-Amerika.
Bode vertelt dat Graafland het heerlijk vindt om zichzelf te verrassen door het beeld voor het eerst te zien terwijl ze het ontwikkelt. “Dit is wat analoge fotografie zo opwindend maakt”, zegt hij. “Verwonderd worden door je eigen werk.”
Hendrik Kerstens - Fruitzak getransformeerd in middeleeuws haarnet
Aan de linkerkant van de galerie staan een paar blauwe ogen die je lijken volgen. Ze zijn van Paula, de dochter van de kunstenaar Hendrik Kerstens. Hij concentreert zich vooral op het vastleggen van de ontwikkeling van zijn dochter vanaf haar geboorte. Op het beeld ziet ze eruit als een jong meisje uit de middeleeuwen. Maar wat een middeleeuws haarnet lijkt, is eigenlijk een zak voor fruit. Dit is de methode van Kerstens: hij transformeert alledaagse materialen in een compleet nieuw object.