Bij een tafel met daarop VR-brillen zijn studenten inmiddels getransporteerd naar verschillende virtuele werelden. Een studente draait steeds haar hoofd om een 360-gradenvideo te bekijken, naast haar zweeft iemand als astronaut door een ruimteschip en een ander beleeft een dag als een bever genaamd ‘Justin Beaver’.

Tijdens de bijeenkomst spreekt Desiderius Erasmus met een Amerikaans accent de toehoorders toe, ontdekten belangstellenden de ondergrondse infrastructuur van Rotterdam in een holografische omgeving of stapten met een VR-bril in de Metaverse van Facebook.

AI-innovation-technologie-student-artificial intelligence ChatGPT_nov 2023_Femke Legué

Onderdeel van de Special

AI in actie

Kunstmatige intelligentie is een handige technologie, maar er kleven allerlei risico’s…

Virtuele praktijkervaring

‘Immersief’ leren is een leermethode waarbij studenten actief en diep betrokken worden in een op ervarings gerichte en virtuele leeromgeving, legt Vanessa Abel van Erasmus X uit. “Bijvoorbeeld studenten Psychologie en Sociologie kunnen in een veilige omgeving praktische ervaring opdoen’’ vertelt ze over de mogelijkheden van de technologie. Door het simuleren van situaties kunnen studenten enorm veel leren. Ze roept daarom op: “Immersive technology moet onderdeel worden van het traditionele onderwijs.’’ In het traditionele onderwijs ontwikkelen studenten volgens haar te weinig praktische kennis en ervaring, terwijl dit enorm belangrijk is in onze digitale samenleving.

Betrokken

De technologie geeft de student de kans om de theorie op een andere manier toe te passen. Door alleen te lezen onthoud je maar een klein gedeelte. Beeld is beter te onthouden dan tekst. Hierdoor kan immersieve technologie een aanwinst zijn voor het onderwijs. “De technologie combineert theorie en beeld met elkaar, waardoor de student een diepere connectie met de kennis ontwikkelt”, legt Abel uit.

Haar collega Marta Stachowiak-de Wit van het Erasmus Centre for Data Analytics vult aan: “Omdat je door de immersieve technologie meer opneemt, ben je meer betrokken bij de theorie en vormgeving van je onderwijs, waardoor studenten wellicht effectiever deskundigen worden.”

Samenwerken voor acceptatie

De immersieve technologie moet door mensen geaccepteerd worden voordat het toegepast kan worden. Er is nog veel wetenschappelijk onderzoek nodig voordat de samenleving de technologie omarmt. “In de toekomst zullen er misschien chatbots zijn die medisch advies aan patiënten geven, maar of patiënten dit advies zullen accepteren is nog de vraag. De manier waarop iets verteld en verwoord wordt, heeft heel veel effect op mensen. Het is daarom belangrijk dat we wetenschappers uit verschillende richtingen laten samenwerken om te zien hoe de immersieve technologie ervaren wordt”, licht Stachowiak-de Wit toe.

Door de technologie in het curriculum te gebruiken, maak je studenten bekend met de snel ontwikkelende technologieën en kunnen studenten er verantwoord en ethisch mee leren werken. Ook biedt het de ruimte om kritische vragen te stellen. “Studenten zijn als nieuw talent onderdeel van onze toekomst en immersieve technologieën worden steeds vaker toegepast, dus het leren stellen van kritische vragen is hierbij belangrijk.”, vertelt Stachowiak-de Wit.