Eerstejaars criminologiestudent Malika Soudani (24) herinnert zich nog goed hoe ze voor de coronacrisis ’s ochtends altijd in de bus zat op weg naar de campus. Met al die andere studenten en scholieren. “Je zit dan toch een beetje als sardientjes in een blik en je kan er niet uit”, grinnikt ze. Juist daarom komt de nieuwe Moves-app haar wel goed uit, zegt ze. “Je kan op een digitale plattegrond precies zien wat je reisopties zijn, en dat is niet alleen meer met de bus. En ze zijn ook best begaan met je bij Flytz. Laatst viel mijn huurscooter bijvoorbeeld midden op de Erasmusbrug uit. Het verhuurbedrijf kon ik niet bereiken, maar Flytz wel. Binnen twintig minuten kon ik een nieuwe elektrische scooter krijgen.”

Eén app voor al het vervoer

Met de Moves-app kunnen studenten op basis van een persoonlijk budget elke vorm van vervoer plannen, boeken, betalen en gebruiken. Vanaf 19 april zijn driehonderd Rotterdamse studenten de app aan het testen. Tijdens deze pilot, die alleen in de regio Rotterdam plaatsvindt, wordt er onderzoek gedaan naar hun reiservaring en reisgedrag. Studenten krijgen een reisbudget oplopend tot 150 euro, gebaseerd op hoeveel ze voorheen reisden met hun studenten-ov. Deelnemers kunnen hun gewone studenten-ov niet gebruiken tijdens de testperiode.

Het idee achter de app is simpel. Het biedt een alternatief voor zowel reisinformatie-website 9292 als de studenten-ov kaart, doordat alles wat je nodig hebt in één app zit. Medeoprichter van Flytz en EUR-alumna Renske Wytzes licht toe: “Zo heb je dus in plaats van een telefoon vol losse apps voor deelvervoer en een ov-chipkaart nog maar één app nodig. Bij het plannen van de reis heb je als gebruiker meerdere alternatieven tot je beschikking, die of de snelste, betaalbaarste of meest CO2-vriendelijke reis mogelijk maken. Je kunt ov combineren met een deelscooter en een deelfiets. Ook boek je de ov-tickets of vervoersmiddelen in de app en heb je met behulp van een barcode toegang tot scooters, auto’s en fietsen.” De pilot wordt gefinancierd door de gemeente Rotterdam, Zuid-Holland Bereikbaar, Moves en Flytz.

Groener

Een belofte van de pilot is dat het reisaanbod voor studenten diverser wordt en ze minder geneigd zijn om een op fossiele brandstof rijdende auto te nemen. EUR-programmamanager duurzaamheid Mariecke van der Glas, die Flytz hielp met het werven van deelnemers, is enthousiast. “Wij willen graag het woon-werkverkeer van de hele universiteit verduurzamen en de CO2-uitstoot verminderen, daarom is het belangrijk om te kijken wat de reisbehoeftes zijn van studenten, en of een diverser reisaanbod ook zorgt voor minder autoritten. Studenten zorgen voor een groot deel van onze CO2-voetafdruk, en daarom zijn ze een heel interessante groep voor duurzaamheidsbeleid.”

Anders reizen

Tweedejaars econometriestudent Thamara Leuenberger (20) verkiest de app nu al boven haar studenten-ov en 9292. “Met deze app kan ik de snelste route kiezen maar ook een scooter pakken met lekker weer en elk vervoersmiddel sluit perfect op elkaar aan. Alleen een studenten-ov past niet echt bij het reisgedrag van mij en mijn huisgenoten in Kralingen.”

Ze vervolgt: “We wonen niet heel ver van de campus maar gebruiken best vaak de deelscooter. Met de scooter ben ik namelijk binnen vijf minuten op de campus terwijl ik er met de tram of metro echt een kwartier over doe, omdat ik best ver moet lopen. Met de app kan je ook gemakkelijk reizen door bijvoorbeeld de scooter te combineren met de trein. Dat maakt het heel gemakkelijk om vooruit te plannen. Je ziet in de app ook meteen de CO2-uitstoot van je reis en het aantal calorieën dat je verbrandt.”

Derdejaars Bedrijfskunde Yousry Salem (24) is ook zeer te spreken over de app. “Ikzelf heb ook wel eens nagedacht over een ander ov-systeem, en ik waardeer het dat ze nu een nieuwe manier hebben gevonden om dit te doen. Ik heb vaak genoeg dat de bus of metro uitvalt. Nu kan ik dan net zo makkelijk met de deelscooter. Dat vind ik een fijn idee.”

220415-Flytz Mirjam Lems Fotografie_DSA5567
Met de nieuwe reisapp Moves kan je behalve met het openbaar vervoer reizen, ook fietsen, elektrische scooters en auto’s huren. Beeld door: Mirjam Lems

Auto’s en fietsen

De deelnemers lijken de in de app aangeboden auto’s minder te gebruiken. Alle drie de studenten gebruikten de deelauto niet. Soudani snapt dat: “Ik merk vaak dat mijn vrienden  de auto pakken omdat ze er niet echt over nadenken. Het is voor hen puur gemak. Maar met deze app is het makkelijker en goedkoper om op een andere manier van A naar B te reizen. Daarom denk ik ook dat studenten minder gaan autorijden als deze app de norm zou worden.” Of dat ook blijkt uit het appgebruik kon Flytz nog niet zeggen.

Dat studenten Soudani, Leuenberger en Salem naar eigen zeggen minder fietsen zegt volgens Wytzes van Flytz niets over een trend. “Studenten zijn zeker niet minder gaan fietsen. 85 procent van onze deelnemers had voor het begin van de testperiode een eigen fiets in het bezit. Daarnaast bieden we in de app ook deelfietsen aan. In hoeverre het reisgedrag en daarmee ook het gebruik van fietsen verandert door de pilot onderzoeken we op dit moment, maar hier kunnen we pas conclusies uit trekken als de pilot is afgelopen.”

Budget nog te laag

Op dit moment lijkt de app dus in ieder geval een overwinning voor de deelscooter in Rotterdam. Toch is er een punt waar de studenten iets op aan te merken hebben. Salem: “Als ik elke dag op en neer naar de universiteit zou gaan met de scooter, dan ben ik zo door mijn budget van 150 euro heen.”

Leuenberger ervaart dat probleem ook. Zij moest deze maand onverwachts vaak op en neer naar een ziekenhuis in Haarlem en schoot zo makkelijk over haar limiet van 150 euro heen. “Voor zulke onverwachtse kosten is de regeling nog niet optimaal. Gelukkig vond ik samen met Flytz wel snel een oplossing voor mijn probleem en werd mijn budget tijdelijk opgehoogd.”

Wytzes van Flytz begrijpt het probleem van de studenten. “Een doel van de pilot is om goed te kijken naar het reisgedrag en budget van studenten. Uit de informatie die we daarover verzamelen kunnen we opmaken wat het beste werkt: een flexibel of juist een vast budget. Tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat het vervoer betaalbaarder wordt. Er zijn enkele regionale ov-bedrijven die op dit moment nog niet de tarieven aan willen bieden die gelden voor de normale ov-chipkaart. Daardoor zijn sommige studenten eerder door hun budget heen. In het algemeen blijven ze wel binnen het budget. Maar ik geloof wel dat deze markt een vlucht gaat nemen, dat alle partijen de mogelijkheden zien en het voor studenten voordeliger wordt.”

Rectificatie: In de eerst gepubliceerde versie van dit artikel stond dat Flytz de bedenker van de app was. Dat is niet zo. Dit bedrijf is de bedenker en uitvoerder van de pilot.

Lees 5 reacties