'Je social media zijn je personal brand'

Aan het begin van de workshop krijgen de studenten een opdracht: onderzoek elkaar online. De studenten kennen elkaar niet en zijn verbaasd over hoeveel persoonlijke informatie ze over elkaar vinden. “Ben je in mei geboren?”, “Waarom volg je een kanaal over thee op Clubhouse?”, “Je kunst is geweldig!”, roepen de deelnemers als ze iets nieuws over elkaar vinden.

Workshopdocent Dheeraj Ramchand (alumnus International Business Administration en medeoprichter van CreatEURs Guild) waarschuwt: “Als je op sociale media zit, heb je je persoonlijke merk al gecreëerd. Recruiters en andere geïnteresseerden kijken daarnaar. Wees je bewust van wat je post, want je brand is een combinatie van reputatie en kenmerken waardoor je opvalt, dus dit is waar je om bekend zult staan.”

3 uur's nachts

Skills workshop personal branding
Beeld door: Natalia Khozyainova

Er zijn verschillende manieren om het ontwikkelen van je personal brand te benaderen: denk bijvoorbeeld aan welke problemen je kunt helpen oplossen, je unieke eigenschappen of welke waarden je aanhangt. Maar de belangrijkste vraag is volgens Ramchand: “Als iemand je om 3 uur ’s nachts wakker zou maken om over één onderwerp te praten, wat zou dat dan zijn?”

“Ik kan 24/7 over marketing praten, zelfs ’s nachts”, geeft Ramchand zichzelf als voorbeeld. “Om te begrijpen wat je belangrijkste passie is, waardoor je echt opvalt, moet je datgene vinden waarover je niet kunt stoppen met praten.”

'We concurreren met de hele wereld'

Richard Gattringer, bachelorstudent International Business Administration: “Ik wilde leren hoe je je kunt onderscheiden, omdat er zoveel druk is om uitzonderlijk te zijn, of jezelf in ieder geval als uitzonderlijk te presenteren. Door de globalisering concurreert onze generatie met de hele wereld. Als een werkgever net zo makkelijk iemand uit Azië kan aannemen, terwijl ik in Europa zit, moet ik weten wat mijn profiel de moeite waard maakt.”

Nicoleta Tartu, masterstudente Health Economics, Policy and Law, is het daarmee eens en voegt toe: “Het was ook belangrijk voor mij om te leren hoe ik keuzes maak tussen al mijn interesses, want er zijn er zo veel. Jezelf consistent presenteren is een uitdaging, workshops als deze helpen daarbij.”