Online onderwijs: voor de ene student is het een droom. Je rolt namelijk zo je bed uit en volgt de les zonder reistijd te hebben. Voor de ander is het een nachtmerrie, je zit de hele dag verstopt in je kamertje en ziet de hele dag niemand. Bij hybride onderwijs worden online en fysieke lessen gecombineerd, waarbij de studenten meer keus en veel zelfdiscipline nodig hebben.
Keuzevrijheid
In het Theilgebouw is het rustiger dan normaal . De studenten die aanwezig zijn, hebben zich verzameld in de studeerbanken en rondom de koffiecorner. Verder is het stil.
De afwezigheid komt door de nieuwe maatregel die vanaf 16 november inging op alle onderwijsinstellingen, namelijk dat er nog maar 75 studenten in een collegezaal mogen. Door deze maatregel zijn vele studenten en hoogleraren aangewezen op het hybride onderwijs.De studies met grote aantallen studenten wisselen om de week af, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om offline en online college te kunnen volgen.
Voor de studenten International Business Economics & Business (IBEB) betekent het dat de colleges standaard online zijn. Zo wisselt IBEB studente Sofia Corral voortdurend tussen online en offline colleges. “De tutorials zijn niet altijd online, alleen als je covid hebt dan heb je een excuus om online deel te nemen.” De online mogelijkheid zorgt voor meer keuzevrijheid, zo kunnen studenten zelf bepalen waar en wanneer de opgenomen college bekeken zal worden.
Een andere lens
Doordat de colleges live én online worden gegeven kunnen er situaties voordoen die normaal niet tijdens fysieke lessen plaatsvinden. Zo vindt student Communicatie en Media Davide D’Annunzio hybride onderwijs ‘grappig , want je ziet onderwijs door een andere lens’. Zo zitten studenten soms in hun pyjama klaar voor Zoom. “Omdat ze net uit bed waren gerold om 9 uur. Zij hadden het idee van: ik ben hier wel, maar ik ben niet echt wakker.” aldus student Pedagogische wetenschappen Mandy de Zwart.
Het terugkijken van een college of niet hoeven reizen zijn voordelen van hybride onderwijs, maar toch heeft deze nieuwe onderwijsvorm ook nadelen. Zo vindt masterstudent Academische Pabo Ruben van Vliet dat online onderwijs minder interactie met zich meebrengt : “Iedereen is gewoon aan het wachten op anderen voordat ze zich unmuten.” Daarbij is de student meer op zichzelf aangewezen. Als de colleges fysiek zijn dan is er een mate van sociale controle onderling de studenten, waarbij de een de ander in de gaten houdt. Tijdens online onderwijs is de student op zichzelf aangewezen.
Zelfdiscipline
Dat zelfdiscipline dan belangrijk is heeft IBEB studente Navya Kala gemerkt: “Voor hybride onderwijs heb je meer zelfdiscipline nodig. Ik moest veel colleges inhalen, omdat ik de mogelijkheid had om het later te kijken Maar ik bleef mezelf vertellen dat ik het later zou kijken en dat heb ik dus nooit gedaan.”
Dat online onderwijs de toekomst is, is volgens Davide de ‘trieste waarheid’: “Het onderwijs ondergaat grote veranderingen. Waarschijnlijk gaat het online eindigen, dat is de trieste waarheid, maar laten we hopen dat we een aantal zaken offline krijgen.” Daarbij ziet Sofia hybride onderwijs ook als de vorm van de toekomst “Het feit dat zoveel mensen een geweldige opleiding kunnen krijgen zonder er te zijn, is een groot voordeel.”