Volgens hoogleraar Communicatie en media Jeroen Jansz, die zelf regelmatig met een hybride auto naar de campus komt, leidt dat tot enorme frustratie onder chauffeurs van elektrische auto’s in de parkeergarage. Jansz juicht het verduurzamingsbeleid van de EUR toe en maakt zelf wisselend gebruik van het openbaar vervoer en de auto. “Greening the campus is een flinke stap vooruit, maar de laadstations voor elektrische auto’s zijn teleurstellend. We staan soms met drie auto’s in de garage verschillende laadstations te proberen. Sommige dagen heb je geluk dat eentje het wel doet, maar vaak niet. Of ze zijn helemaal ‘dood’ (geen licht), of de groene cirkel springt op geel of rood als de kabel verbonden is.” Als het laadstation wel werkt is die cirkel blauw tijdens het opladen.

Belemmering

Jansz vindt het extra frustrerend dat het probleem moeizaam aangepakt wordt. Na zijn melding ging de afdeling Real Estate & Facilities van de EUR aan de slag. Metingen lieten zien dat op twee laadstations geen spanning stond en dat andere stations niet goed werkten. In oktober liet Engie, de leverancier van de laadpalen, een monteur langskomen. Er bleek sprake van ‘softwarematige storingen en storingen die te herleiden waren aan een gebruikersfout’. Die storingen werden eind oktober opgelost.

“Maar ik juichte te vroeg”, zegt Jansz. De laadstations kampen nog steeds met problemen. “De oplossing werkte maar eventjes.” Jansz voegt het toe aan de lijst van problemen die de afgelopen maanden op de campus waren, zoals de scheuren in de vloeren van het Polakgebouw en de lekkage van de campusvijver. “Dit is niet zo’n ingrijpend probleem, maar wel een belemmering van duurzaamheid. Als de voorziening er is, moet die gewoon werken. Het is erg vreemd dat zo’n probleem nu al maanden duurt.”

Kern van het probleem

Volgens Jan-Cees Jol, coördinator Duurzaamheid op de EUR, worden meldingen over de laadpalen wel degelijk opgepakt, maar is het nog zoeken naar de kern van het probleem. “Samen met de afdeling Real Estate & Facilities en de energieleverancier zijn wij verantwoordelijk voor het goed functioneren van de laadpalen. Zodra een melding binnenkomt via de servicedesk, gaan wij daarmee aan de slag. Nu blijkt inderdaad opnieuw dat sommige laadstations voor elektrische auto’s niet goed functioneren, dus werken wij eraan om dit probleem zo gauw mogelijk op te lossen. We proberen erachter te komen waar de kern zit van dit terugkerend probleem. Het is jammer dat het zo lang moet duren, want we zijn juist heel blij dat zoveel mensen gebruik maken van de laadpalen. Dat past binnen onze visie voor duurzaamheid op de campus.”

Nog geen reactie — begin de discussie!