De studenten hebben een uur lang rondgekeken in de online chatroom, waarin je met je avatar kan rondlopen en individuele personen kan aanspreken. “Omdat dit vak veel droge stof bevat is dit een goede manier om het allemaal wat leuker te maken. Het lijkt een beetje op een videogame van vroeger”, vindt Lisette Langedijk, opleidingsdirecteur van de bachelor Rechtsgeleerdheid.

Moeilijkere puzzels

Het team van Erasmus X, dat faculteiten assisteert bij het ontwikkelen van onderwijsinnovaties, ontwierp de virtuele wereld. Tijdens de collegereeks worden steeds moeilijkere puzzels aangeboden die studenten moeten oplossen. Zo krijgen ze bijvoorbeeld vragen over de stof en moeten ze in juridische databases op zoek naar de juiste antwoorden zodat ze door kunnen naar de volgende uitdaging.

Het eerste college begint vrijdag met een speech van docent Koen Swinnen op het denkbeeldige podium van de digitale wereld. Hij licht de inhoud van het college toe: de studenten lopen vandaag rond en kunnen met elkaar communiceren aan de hand van opdrachten, om het platform te leren kennen. Alle studenten verzamelen zich om het podium en het blijkt al snel heel druk. De plek om het podium is beperkt en niet alle studenten kunnen de uitleg horen, omdat het geluid niet door zoveel man tegelijk ontvangen kan worden. “We hebben dit nog nooit gedaan met zoveel mensen. Daarom waren er wat technische moeilijkheden. Als we hiermee aan de slag gaan in de colleges zijn de groepen veel kleiner, dus dan doen deze problemen zich niet voor”, verzekert Swinnen.

Zonnig strand

Na de speech mogen de studenten door naar het tweede deel van de kaart, waar ze op een zonnig strand met medestudenten kunnen praten om elkaar beter te leren kennen. Zo wordt ook meteen duidelijk dat je pas met elkaar kan praten wanneer je dichtbij genoeg staat, als je wegloopt van je gesprekspartner verbreekt de verbinding. Dit is in het begin wat onwennig: “Er praat eigenlijk niemand, en niemand heeft zijn camera aan. Maar ik snap ook niet wanneer je elkaar nou kan horen”, zegt student Rick Almeloo. Hij begrijpt de meerwaarde van het platform nog niet helemaal. “Het is wel leuk natuurlijk, maar ik snap nog niet hoe het vak beter wordt met dit programma. We zouden de opdrachten ook op papier kunnen krijgen of in werkgroepen.”

Als de chatroom wat rustiger is geworden, legt initiatiefnemer Swinnen uit wat de meerwaarde volgens hem is. “Juristen kunnen tegenwoordig niet meer zonder databanken, al het onderzoekswerk wordt van achter de computer gedaan. Daarom is het van belang om al vroeg te beginnen en kennis te maken met digitale technieken.”

Aangename gesprekken

Student Jacquelien Couwenberg is wel erg enthousiast: “Ik ben best wel een digibeet en dit helpt enorm met het verkennen van nieuwe digitale platformen. Er wordt nu van me verwacht dat ik meer met de computer aan de slag ga.” Aan het einde van de sessie zijn er veel positieve reacties van de studenten te horen. “Ik vond het leuk, erg grappig ook. Ik heb een aantal aangename gesprekken kunnen voeren omdat je zo één op één met elkaar kan praten. In Zoom is dat veel minder toegankelijk”, vertelt deeltijdstudent Marit.

“Het uiteindelijke doel is om meer plezier bij studenten te creëren, waardoor ze beter kunnen leren”, legt Fenneke van der Grinten uit. Ze maakt deel uit van het learning and innovation team van de ESL en ziet dat meerdere faculteiten studeren leuker proberen te maken met dit soort innovaties. “Bij andere studies heb ik gezien dat ze bijvoorbeeld een real life escape room organiseren. Al deze manieren van les geven dragen bij aan het opnemen van kennis door studenten. Studenten doen veel actiever mee.”

Opleidingsdirecteur Langedijk voegt toe: “Door het vak Legal Tech te combineren met het verkennen van een nieuw online platform ben je niet alleen bezig met de droge stof van dit vak, maar je brengt ook meteen deze kennis in praktijk door online te werken. Dus het draagt echt wat bij. We doen dit niet om hip te zijn.”

Al één reactie — discussieer mee!