https://www.youtube.com/watch?v=Wcvw5QssRX4&ab_channel=ErasmusMagazine

Je bent niet expliciet akkoord gegaan met het plaatsen van cookies. Daarom kun je de ingesloten media, zoals Youtube-video’s en tweets, hier niet zien. Ga alsnog akkoord als je ze toch wilt zien. Lees meer op onze privacypagina.

Volgens Schuitemaker zijn veel studenten niet goed op de hoogte van hun rechten, waardoor zij onnodig voor kosten opdraaien. “Soms weten zij niet waar ze terecht kunnen”, zegt ze. “Veel studenten weten niet af van de huurcommissie, huurteams zoals Huurteam Rotterdam of van een geschillencommissie van een woningcorporatie. Daar kan wel iets voor je gedaan worden dus het is belangrijk om te weten wat je mogelijkheden zijn.”

Bovendien zijn de rechten van huurders flink verslechterd door tijdelijke huurcontracten, legt ze uit: “Vooral particuliere verhuurders hanteren die vaak zodat ze dan niet lang aan huurders vastzitten en ze de huur na een jaar weer kunnen verhogen.”

Gebreken

Ook als het gaat om gebreken in de woning ziet Schuitemaker vaak gebeuren dat huisbazen hun verantwoordelijkheid niet nemen. Het begint vaak al bij de oplevering. Dan wordt een woning niet goed opgeleverd en gaat de huurder maar zelf aan de slag. Ook hoor je vaak dat verhuurders niet bereid zijn om onderhoudsklachten te repareren, de verantwoordelijkheid bij de huurder neerleggen of gewoon niet reageren. Een procedure bij de huurcommissie duurt veel te lang en onderhoud via de rechter afdwingen kost veel geld en is een erg grote stap.”

Schuitemaker gaat verschillende scenario’s langs over problemen met huurwoningen om aan te geven waar studenten wel of geen recht op hebben.

vloer huis huisjesmelkers gelazer met je huisbaas

Lees meer

Studenten over huisbaas: ‘Zoveel mogelijk geld voor zo weinig mogelijk moeite’

Sommige huisbazen geven het liefst zo weinig mogelijk geld uit aan het huis. Studenten…

Een jaar lang last van een kapot raam

Een van de studenten geeft in de uitzending aan een kapot raam te hebben dat niet open kan. Het is na een jaar nog steeds niet gerepareerd. “De verantwoordelijkheid ligt in dit geval echt bij de verhuurder”, zegt Schuitemaker. “Die moet ervoor zorgen dat het huis goed geventileerd kan worden en dus moet het raam open kunnen.  Hij draait daarom op voor de kosten. Er moet hem weliswaar tijd worden gegund om het te repareren, maar het kan niet zo zijn dat dit een jaar duurt. Als de verhuurder na zes weken het gebrek niet heeft verholpen kun je bij de huurcommissie om huurverlaging vragen. Het lokale Huurteam kan je daarbij helpen. Vaak is het starten van de procedure al een prikkel voor de verhuurder om wél te reageren en repareren.”

Kapotte vloer en scheuren in het plafond

En wat zou het advies zijn aan studenten met een kapotte vloerbedekking of gescheurd plafond? “Heb je getekend voor een gestoffeerde woning, dan hoort de vloerbedekking daar bij. Als de vloerbedekking niet tot het gehuurde behoort, dan moet je zelf vloerbedekking regelen.”

De vloer zelf is een ander verhaal: is deze kapot, dan moet de huisbaas de vloer repareren. Het plafond is sowieso de verantwoordelijkheid van de huisbaas. “Als daar iets mis mee is moet hij het repareren en voor de kosten opdraaien.”

De huisbaas werkt niet mee

Soms werkt de huisbaas niet mee. Hij laat bijvoorbeeld maandenlang niks van zich horen, of weigert om reparaties te doen. Er zijn dan, naast een gang naar de huurcommissie, verschillende opties om een reparatie voor elkaar te krijgen. “Als de woning van een corporatie is, bijvoorbeeld van Stadswonen of SSH, kun je naar de geschillencommissie stappen. Soms heeft het ook zin om contact op te nemen met de gemeente. Zij hebben de taak om toezicht te houden op de kwaliteit van woningen. Denk bijvoorbeeld aan onveilige situaties, zoals een balkon met een slechte constructie is of een gevaarlijke lift. De laatste stap is naar de rechter. Maar dat kan veel geld kosten. Dus dat wil je eigenlijk zien te voorkomen.”

En stel het is winter, de verwarming is kapot, en de huisbaas laat al weken niks van zich horen: “Dan kun je ook zelf een monteur inschakelen”, aldus Schuitemaker. “Het wetboek maakt dat mogelijk. Het liefst vraag je dan bij verschillende bedrijven offertes op. Je moet er namelijk voor zorgen dat je niet een al te hoge prijs betaald, want dan kan je daar gedoe met de verhuurder over krijgen. Bovendien moet je alle stappen melden aan je huisbaas en hem de tijd geven te reageren. Er kleven dus wel risico’s aan, omdat de kans bestaat dat de huisbaas de rekening niet betaalt en van mening is dat je een huurachterstand hebt als je de rekening met de huur verrekent.”

Nog geen reactie — begin de discussie!