Terwijl een deel van de studenten de campus verkent, bezoekt een ander deel de informatiemarkt. Wanneer het begint te regenen, duurt het niet lang voordat de welbekende poncho’s zijn ‘uitverkocht’ en iedereen die dat heeft een paraplu opengooit. Dat het terrein van de informatiemarkt in de loop van de dag in een zompig moeras verandert mag de pret niet drukken. Voor de verenigingen is dit een van de belangrijkste momenten om nieuwe leden te werven.
Meer clubs, minder weer dan in Griekenland
Het aanbod aan activiteiten waar studenten zich mee bezig kunnen houden tijdens de studie is groot. Er staan ruim honderd stands op de markt. “Ik heb mijn bachelor in Griekenland gedaan en daar hebben we niet zoveel studentenverenigingen. Dat is toch wel jammer, want we hebben echt beter weer dan hier”, vertelt Georgios (Finance & Investment) lachend. Hij is vandaag vooral op zoek naar potentiële stages om zijn kansen op een baan na de studie te vergroten.
“We worden nat!” antwoorden Lily en Laura, in het rood gekleed onder een rode paraplu, op de vraag wat zij doen op de markt. Serieuzer: “We zijn op zoek naar verenigingen. Het is een goede gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten en misschien ook wel om je cv aan te vullen”, zegt Lily. “We moeten nog wennen aan het weer hier, er is net iets meer regen dan in Duitsland”, vult Laura aan.
Uit je comfortzone

Tussen de tenten op de informatiemarkt staan bijzondere organisaties waar studenten zich kunnen aansluiten. “We hebben geluk dat onze stand zo aan het begin staat. Mensen zijn nog helemaal fris en nieuwsgierig”, vertelt Bryan Habib van de Erasmus Tech Community. Zijn club heeft al aardig wat nieuwe leden mogen inschrijven. “We staan open voor iedereen, het maakt niet uit wat je studeert. Waarmee we vaak nieuwe mensen interesseren is door te laten zien met welke grote bedrijven we lijntjes hebben. Zo hebben we eens een gastspreker gehad die bij Tiktok werkte.”
Voor Pi Cheng, aankomend lid van de Universiteitsraad, is studeren meer dan studieboeken en colleges. Hij ziet de universiteit als een plek om jezelf te ontwikkelen, en daarbij horen dus ook de activiteiten die op de markt worden aangeboden. “We moeten studenten stimuleren om moedig te zijn en buiten hun comfortzone te stappen. Zo leren ze hoe ze gelukkig kunnen zijn en hoe ze impact kunnen hebben op de wereld. Ik geloof echt dat het geen zin heeft om studenten in drie jaar door een studie te loodsen en te zeggen: nominaal is normaal, maar dat je na die drie jaar nog steeds dezelfde persoon bent.”
Grootste beker

Richard en Pelle van de Erasmus Debating Society zijn enthousiast aan hun dag begonnen. De trofeeën die op hun tafel pronken, trekken flink wat aandacht. “Vaak worden de eerstejaars vooral enthousiast als we over de internationale debattoernooien vertellen. Daar hebben we ook de grootste beker gewonnen”, vertelt Pelle. “Ik zeg altijd maar zo: het is in elk vakgebied belangrijk om je standpunten goed te kunnen verdedigen, daarom is de debatclub voor alle studenten een goed idee.”
Bij de tent van Erasmus Pride vertellen Leonardo en Maura over de activiteiten van de studentenbelangenvereniging. “Wij willen een inclusieve safe space op de universiteit”, zegt Leonardo. “We zijn ook in direct contact met de universiteit en adviseren over representatie en inclusie.”
Koi di lechi








Naast Erasmus Pride staat de Dutch Caribbean Association (DCA), die haar debuut maakt op de Eurekaweek. De vereniging, gericht op studenten die de oversteek maken vanaf de Nederlandse Antillen, is uitgelaten over de animo van studenten. “Niet alleen onder Caribische studenten, maar ook onder internationale studenten. Die zien het woord ‘Caribbean’ en ze voelen de warmte al!” zegt de voorzitter Samantha Kruithof. Dat je bij DCA een koi di lechi, een melkkoekje, kunt winnen met een quizvraag zal daar ook aan bijdragen.
Bij de meiden van de New Fashion Society (NFS) is het nog rustig. “We hebben wel al wat nieuwe aanmeldingen, maar we zijn toch best een niche club”, weet Lotte van eerdere jaren. “Als mensen vragen wat de NFS inhoudt vertel ik we proberen een brug te slaan tussen mode, en de businesskant van de mode-industrie.”
De eerstejaars zelf hebben even wat tijd nodig om de vele informatie te verwerken. “Ik weet in ieder geval dat ik me ga aanmelden bij de studievereniging. Maar er zijn zoveel andere verenigingen dat ik nog niet goed heb kunnen kiezen”, zegt Marit (Health Policy and Management). Josi wil zich volgend jaar bij een van de internationale verenigingen aansluiten. “Het lijkt me leuk om mensen van over de hele wereld te leren kennen.”