Via de CoronaCheck-app kunnen deelnemers tonen dat zij volledig gevaccineerd zijn of minder dan 6 maanden geleden hersteld zijn van een besmetting. Een grote groep internationale studenten, waaronder eerstejaars masterstudent Healthcare management Micha Drielinger, kan echter geen gebruik maken van deze optie. Zij is buiten de EU gevaccineerd en heeft een papieren bewijs waar alle relevante informatie op staat. “Ik kreeg op 4 augustus van de Eurekaweek-organisatie een mailtje dat mijn vaccinatiebewijs niet geldig is voor de evenementen en dat ik of elke dag moet testen of mijn vaccinatiebewijs moet laten omzetten naar een digitaal bewijs in de CoronaCheck-app.”
Omzetten ingewikkeld
Het omzetten van een vaccinatiebewijs van buiten de EU naar de CoronaCheck-app blijkt nogal ingewikkeld, ontdekte Micha. Daarvoor is een fysieke afspraak bij de GGD in Utrecht nodig, maar om die afspraak te kunnen maken heb je eerst een DigiD en burgerservicenummer (BSN) nodig. Internationale studenten krijgen die pas na registratie bij de gemeente. Een kleine check op de website van de gemeente Rotterdam toont dat de eerstvolgende afspraak voor registratie in het bevolkingsregister beschikbaar is per 13 september.
In de hoop alsnog het vaccinatiebewijs op tijd te krijgen, belde Micha met de gemeente. “Op woensdag, toen ik eindelijk uit quarantaine mocht, hadden ze toevallig nog een plekje voor een afspraak. Hoopvol stapte ik dus de tram in naar het stadhuis, maar nadat ik al mijn documenten had ingediend, vertelde de ambtenaar dat ik over twee weken post mag verwachten met daarin mijn BSN. Bij mijn verbaasde blik zei hij dat ik nog geluk had dat het ‘minder druk’ was, omdat het vaak langer duurt.”
Op tijd testen
Dus zit er voor Micha niets anders op dan zich iedere dag te laten testen. Ze heeft toen toch maar meteen de testafspraken ingepland op basis van tijden die de Eurekaweekcommissie bekend had gemaakt. “Als een evenement om half 11 start, krijg je de optie om tegen 8 uur of kwart over 8 te gaan testen, zodat je het resultaat op tijd binnen hebt.”
Toen volgde een nieuw probleem: de Eurekaweekcommissie mailde dezelfde avond dat de registratie op de eerste dag niet meer om half 11 zou plaatsvinden, maar ‘op een specifiek tijdstip tussen 8.30u en 10u’. Door ‘technische problemen’ zou dat specifieke tijdstip ‘later deze week’ pas duidelijk worden. “Toen heb ik maar meteen gemaild dat ik dat specifiek tijdstip dat ik nog niet kende hoogstwaarschijnlijk niet zou halen”, zegt Micha lachend.
Onduidelijkheid alom
De GGD in Utrecht, waar de omzetting van buitenlandse vaccinatiebewijzen naar de CoronaCheck-app plaatsvindt, zegt in een telefonische reactie dat buitenlandse vaccinatiebewijzen in principe geen probleem zouden moeten vormen voor de toegang tot evenementen, indien alle relevante gegevens goed leesbaar zijn. De GGD in Rotterdam zegt niet te gaan over de toegangseisen voor evenementen en verwijst naar de organisatie van de Eurekaweek en naar de helpdesk van de CoronaCheck-app voor hulp bij het omzetten van de buitenlandse vaccinatiebewijzen.
Die helpdesk verwijst vervolgens ook naar de Eurekaweekcommissie, maar deze is gebonden aan regelingen van de overheid. “Wij moeten het beleid van de overheid volgen en gebruiken daarom de CoronaCheck-app om te controleren of studenten toegang krijgen tot de evenementen. Het zijn dezelfde regels die al wekenlang gelden”, reageert de organisatie telefonisch. Toch werden de toegangseisen voor evenementen pas op 5 augustus, vijf dagen na de deadline voor het annuleren van deelname aan de Eurekaweek, aan studenten gemaild. Ook het International Office van de EUR lijkt verrast door dit probleem, maar heeft vooralsnog geen andere oplossing dan dat deze studenten zich elke dag laten testen.
Lastig zonder BSN
Dat het zo lang duurt voordat internationale studenten over hun BSN beschikken, heeft ook andere gevolgen, waaronder geen bankrekening kunnen openen. “Geen bankrekening betekent dus ook geen telefoonabonnement, geen Swapfiets, geen pinpas en geen online betalingen. Je moet steeds betalen met cash, terwijl dat steeds minder geaccepteerd wordt en het ook gewoon minder veilig is”, zegt Micha.
En daarbovenop komt dan nog de onduidelijke en late communicatie vanuit de Eurekaweek. “Als het eerder duidelijk was hoe de toegang voor evenementen zou geschieden en als de locaties eerder bekend waren, was het misschien een stuk beter te plannen geweest. Gelukkig kunnen die teleurstellingen overtroffen worden door mijn enthousiasme voor de Eurekaweek en de nieuwe studie!”