Het resultaat van de ‘plastic attack’, waar donderdagmiddag een stuk of tien studenten aan deelnamen, is twee winkelmanden vol plastic en karton. Een aantal studenten blijft nieuwsgierig staan en bekijkt het tafereel. Een andere, fronsende jongeman stapt zichtbaar geïrriteerd over de stapel verpakkingsmateriaal heen.

Beleid veranderen

Het frustreert PPG-bestuurslid Johanna Melsheimer (23, Management of International Social Challenges) dat verpakkingsmateriaal doorgaans maar één keer gebruikt wordt, en vervolgens wordt weggegooid: “Plastic zelf is het probleem niet, maar hoe we ermee omgaan moet anders. Ons huidige consumptiepatroon schaadt onszelf en het klimaat. Daarom willen we met deze actie de Spar aansporen hun beleid te veranderen, en tegelijkertijd mensen laten zien dat hoe ze nu consumeren, niet langer kan.” De eerste plastic attack was in mei bij de Albert Heijn, en was volgens Johanna een groot succes: “We kregen veel positieve reacties en radiozender Open Rotterdam maakte er een reportage van”.

Ze begrijpt dat studenten weinig tijd hebben om over hun consumptiepatroon na te denken: “Als je in studiemodus staat of in Hatta woont, ben je gebonden aan de producten die in de winkel liggen, en daar zit nou eenmaal plastic omheen. We willen dus dat Spar alternatieven biedt.”

Johanna: “Het is heel effectief om al het plastic op één grote hoop te zien. We maken er een foto van en zetten dat op Facebook en Instagram, waarin we de Spar taggen. Die reageren daar dan weer op. Zo blijven we in gesprek.”

https://www.instagram.com/p/B5lK5e-nDjb/

Je bent niet expliciet akkoord gegaan met het plaatsen van cookies. Daarom kun je de ingesloten media, zoals Youtube-video’s en tweets, hier niet zien. Ga alsnog akkoord als je ze toch wilt zien. Lees meer op onze privacypagina.

Kruimels

Chloé Schwizgebel (21, master Media & Business), kocht wat nootjes en een zeewier-snack. “Ik geloof in de wet van vraag en aanbod. Als wij minder vragen, biedt de Spar ook minder aan. En sommige dingen zijn ook niet nodig: zakjes voor je broodjes bijvoorbeeld. Als je dat niet in een zakje doet, dan krijg je misschien alleen wat kruimels op je hand. Een servetje daarvoor in de plaats zou al vooruitgang zijn.”

Gemak

Kyra van Elswijk is Chief Digital Officer van Spar University en kan de actie wel begrijpen. “We doen al veel op duurzaamheidsgebied. Bijvoorbeeld korting op koffie als je je eigen beker meeneemt, en volgend jaar gaan we groenten zonder verpakkingsmateriaal bij het hoofdkantoor pitchen. Maar de student wil gemak, daar is ons beleid van ‘Grab & Go’ gebaseerd. Dus de student heeft ook een verantwoordelijkheid en ik hoop dat deze actie meer bewustzijn bij hen aanwakkert.”

Lees één reactie