Amber van Workum, verslaggever van Erasmus Magazine, testte samen met Anniek, masterstudent Innovation Management, en Aditi, derdejaars student International Bachelor Economics and Business Economics, de escaperoom uit. Voor Anniek was het de eerste escaperoom , dus ze wist niet zo goed wat ze moest verwachten. Aditi dacht op haar beurt dat het een simpele escape room zou zijn.
De escaperoom is onderdeel van het initiatief positieve verandering van de Rotterdam School of Management (RSM). Hierbij ligt de nadruk op het duurzame ontwikkelingsdoel 12: verantwoorde consumptie en productie. Dit onderwerp werd door studenten zelf gekozen, omdat zij vonden dat het onderwerp erg herkenbaar was voor studenten.
Het spel behandelt drie thema’s: plastic, kleding en karton. Je kunt deze thema’s overal terugvinden, omdat alle wanden bekleed zijn met plastic flessen, oude T-shirts, kartonnen dozen en zo meer. Helaas zaten we vast in het karton-deel van het spel toen de tijd al op was. We begonnen te langzaam, omdat we afgeleid werden door vervelende geluiden uit de luidsprekers. Aditi was teleurgesteld. “Ik werd na een tijdje bloedfanatiek en ik wilde het spel echt winnen. Maar hoewel we het niet hebben kunnen afronden, was het spel toch erg leuk. Ik heb veel geleerd over de invloed die onze dagelijkse activiteiten kunnen hebben, bijvoorbeeld op ontwikkelingslanden.”
Anniek is het daarmee eens. “Met het spel leer je op een leuke manier over verontrustende feiten. Uiteindelijk zorgt het er wel voor dat je gaat nadenken over je eigen consumptie, omdat sommige feiten echt schokkend zijn.” De puzzels die je moet oplossen, zijn gebaseerd op feiten rond consumptie en productie. Maar die feiten worden wel op een innovatieve manier gepresenteerd (zo moesten we op gegeven moment letterlijk vissen naar aanwijzingen) zodat het leren leuk wordt.
Studenten
Met Eva Rood, directeur van het positive change-initiatief van RSM, spraken we over de rol van studenten bij de ontwikkeling van de escaperoom. “Tijdens een brainstormsessie waarbij we op zoek waren naar leuke manieren om onze doelen te bereiken, kwam een student met het idee om een escaperoom te maken. Ook het onderzoek naar de feiten voor de escaperoom werd door studenten uitgevoerd, en student-assistenten overzien de escaperoom.”
Vladislav Vershinin, brand manager van RSM, was betrokken bij de bouw van de escaperoom. “Een van de belangrijkste voorwaarden had betrekking op de materialen. Zo’n 85 procent van de ruimte is gemaakt van gerecyclede materialen die we zelf verzameld hebben.” De escaperoom leert je dus niet alleen iets over verantwoorde consumptie en productie, maar doet dat ook nog eens op een verantwoorde manier.
Extra spel
Als je op tijd klaar bent met het spel, kun je nog een extra spel spelen. Trainee Neel van Roessel wil niet te veel verklappen, maar vertelt ons wel wat meer over het thema. “In het extra spel speel je de rol van de overheid en moet je proberen de planeet te redden.” Maar omdat het ons niet lukte om het spel binnen het uur uit te spelen, hebben we dit extra spel niet kunnen spelen. Misschien lukt het een van de volgende spelers. De escaperoom is tot minstens 2030 geopend voor iedereen. Als je de escaperoom wilt proberen, kun je gratis reserveren op de website van de RSM. De escaperoom is van maandag tot vrijdag geopend, met zes spellen per dag vanaf 9.30 uur.
Anniek was al met al erg blij met de ervaring van haar eerste escaperoom. Hoewel ze in het begin helemaal de weg kwijt leek te zijn, zocht ze uiteindelijk op alle mogelijke plekken naar aanwijzingen. “Het was best lastig om sommige puzzels op te lossen, maar ik vond het erg leuk om te doen.” Hoewel Aditi teruggesteld was dat we verloren hadden, heeft ook zij genoten van het spel. “Ik had niet verwacht dat er special effects zouden zijn en dat ik zoveel zou leren, maar het was uiteindelijk echt cool.”