“Waar zijn de kabels, waar zijn de nerds?”, vraagt hoogleraar Communicatie en media Jeroen Jansz zich af als hij de zaal – nu nog – frisse studenten toespreekt. “Beroepshalve kom ik vaker op hackathons en dan struikel ik over de bedrading”, lacht hij. Het is dan wel een hackathon, de studenten gaan niet hacken. Ze gaan het onderwijssysteem veranderen.
Daarvoor krijgen ze 36 uur de tijd, gebruiken ze vooral hun eigen ervaringen en bevragen ze studenten op de campus. Deelnemers gaan een innovatie bedenken voor één van de drie thema’s die voortkomen uit de nieuwe strategieplannen van de universiteit: persoonlijke leerroutes, co-creatie in het onderwijs en de integratie van wereldproblemen in het onderwijs.
Life hacks
Als een klassieke hackathon moet je de bijeenkomst dan ook niet zien, zegt organisator Mirjam van de Woerdt van de Community for Learning and Innovation (CLI). “Denk meer in life hacks. Wij willen de studenten duidelijk maken dat zij invloed kunnen hebben op het onderwijssysteem. Wij vinden hun stem belangrijk en dat willen we hiermee laten zien. Winnende ideeën worden écht uitgevoerd.”
Daarom zijn kosten noch moeiten bespaard gebleven. De gehele IT-desk van de EUR is aanwezig om alle technische problemen of vragen waar studenten tegenaanlopen op te kunnen lossen, alle maaltijden zijn verzorgd en studenten krijgen een fannypack met kortingspas voor alle duurzame restaurants in Rotterdam.

Macarena
Gedurende de anderhalve dag moeten de groepjes studenten ‘mini-challenges’ uitvoeren om punten te winnen. “De challenges zijn er vooral voor de teambuilding en om het brein wat flexibeler te maken”, zegt Van de Woerdt. Daarom bouwen deelnemers torens met spaghetti en spekjes en maken ze een K-pop-videoclip waarin onder meer docenten de Macarena dansen op de melodie van Drank & Drugs van Ronnie Flex en Lil’ Kleine. “Dit wordt mijn ontslag”, lacht één van hen.
Hebben de studenten problemen met het creatieve proces? Dan is Vincent Everts – trendwatcher, innovatie-expert en videoblogger – daar speciaal voor ingehuurd. Gehuld in een rood pak probeert hij creativiteit los te krijgen. “Jullie zitten in een systeem waar jullie vast ergernissen en frustraties over hebben. En het leuke is: je hoeft alleen een plan te bedénken. Uitvoeren kun je aan anderen over laten!” spoort Everts de studenten aan.
In het sportcafé konden studenten zelfs blijven slapen, al is daar uiteindelijk geen gebruik van gemaakt. Twee studenten hadden hun luchtbedje in de gymzaal uitgespreid. “Zij vertrokken om 2 uur ’s nachts om de stad onveilig te maken en kwamen terug om 6 uur ’s ochtends”, zegt Kevin van het sportcafé. Het geheel verzorgde ontbijt zaterdagochtend blijft dan ook onaangeroerd.
Bonenzaadjes
Op de laatste dag zetten de studenten nog even de puntjes op de i en is de laatste challenge: het onder tijdsdruk wildplanten van bonenzaadjes. “Het is een leuke, inspirerende dag”, zegt eerstejaars student Bestuurskunde Jelrik Westra (18). Of ze tot in de late uurtjes zijn doorgegaan? “Dat valt wel mee. Iedereen kwam deze kant op met een idee, omdat je het thema al wist. We waren gisteren rond half acht klaar.”
Jelrik en zijn team deden mee aan het wereldprobleem-vraagstuk. “Wij hebben het idee om iedere student via een app punten te kunnen laten verzamelen voor hun duurzaamheidsgedrag om ze op die manier bewust te laten worden van het thema. De punten kunnen ze vervolgens verzilveren voor bijvoorbeeld een gratis koffie.”

Drie winnaars
De studenten pitchen op de laatste dag hun ideeën voor een speciaal voor dit evenement samengestelde deskundige jury. Daarin zit onder meer rector Rutger Engels, mediaprofessor Jeroen Jansz en een afgevaardigde van de vereniging van universiteiten. Per categorie won één groep: daarmee heeft de hackathon drie winnaars.
Met hun innovatie gaat de CLI daadwerkelijk aan de slag. De geestelijk ouders van het idee mógen daaraan meedoen, maar dat hoeft niet. “Woensdag al worden de winnende ideeën doorgesproken en vervolgens worden de winnende studenten uitgenodigd voor een kick-off”, vertelt organisator van de Woerdt. “Ook krijgen de winnaars een speciale WakaWaka-powerbank die op zonne-energie werkt.”
De eerste winnende groep studenten bedacht ‘EUR-Wallet’, waarin je met tokens bijvoorbeeld facultatieve vakken kunt kopen. De tweede winnende groep bedacht een platform waarbij studenten betrokken worden bij het ontwikkelen, implementeren én feedback geven op het onderwijs.
Wereldprobleem

De winnende studenten in de categorie wereldproblemen bedachten dat hun evenknieën meer betrokken moeten zijn met de maatschappij. “Dit willen ze voor elkaar krijgen door enerzijds de studenten maatschappelijk werk te laten doen,” zegt Linda Szabo (21). Teamgenoot Florence Schaatsbergen (21) vult aan: “En anderzijds verplicht een ‘impact course’ te moeten volgen waar één wereldprobleem centraal staat.”
Na 36 uur life-hacken sluit DJ Rinus de boel af. Op de dampende beats van Jennifer Lopez genieten de studenten nog na in de warme zon. Volgend jaar zal er weer een Hackathon zijn. Rector Rutger Engels is enthousiast: “We hebben zoveel van die evenementen waar ideeën zijn, maar hier wordt er ook echt wat mee gedaan. Dat is mooi.”